Tööõigus


Küsimus: Kas peale 8 tunnist tööpäeva 4 tunni jooksul klientide kõnedele valmisolek on valveaega või ületunnitöö?07.02.2017

Tööandja soovib, et töötaja X oleks peale 8 tunnist tööpäeva klientidele kättesaadav telefonitsi peale tööaja lõppu 4 tundi, selleks, et klientide kõnedele vastata ning vajadusel asuda tööle organiseerima töötajaid Y, kes kliendi probleemi lahendaksid. Tavatööajal on kõnede vastuvõtmine ja tööde organiseerimine töötaja X põhitegevuseks.
Töölepinguseaduses on öeldud, et valveajal olev töötaja peab olema kättesaadav tööandjale, et vajadusel asuda täitma oma tööülesandeid.
Küsimus: kas klientide kõnesid, peale 8 tunnist tööpäeva, vastuvõttev töötaja X aega saab võtta kui valveaega või on see pigem ületunnitöö?

Vastus: Anni Raigna, Tööinspektsiooni nõustamistalituse juhataja, Tööinspektsioon, www.ti.ee

Tere!

Antud juhul oleneb vastus ennekõike asjaoludest ja sellest, kas ja kui palju ülesanded kattuvad tööajal ja valveajal. Lõpliku hinnangu saab anda töövaidluskomisjon või kohus.

Siiski selgitan, et valveaja kohaldamises tuleb pooltel kokku leppida. Kusjuures silmas tuleb pidada seda, et töötaja jaoks kahjulikumad kokkulepped on tühised. Kui lähtuda infost, et tegemist on sama tööga, mida töötaja teeb oma tööaja raames ja hinnanguliselt samasuguse töö intensiivsusega, siis on pigem tegemist ületunnitööga, sest töösisu on sama, mis tavapärasel tööajal.

Valveaja eesmärk ei ole see, et töötaja teeks oma tavapärast tööd pärast kokkulepitud tööaega. Eesmärgiks on see, et töötaja oleks tööandja jaoks vajadusel kättesaadav. Kui töötaja asub valveajal tööd tegema, on tegemist tööajaga.

Vastus on antud olemasolevate andmete põhjal. Kui Teil tekib täiendavaid küsimusi, siis võite kirjutada Tööinspektsiooni juristi e-posti aadressile jurist@ti.ee või helistada infotelefonil 640 6000 (E-R 9.00-16.30.