Tööõigus


Küsimus: Kas töötajalt saab välja nõuda aegunud kauba hinna?27.03.2017

Kui kaupade jaemüügiga tegelevas ettevõttes aegub teatud kogus kaupa (toiduainete puhul parim enne möödas) ning see avastatakse hiljem, siis kas tööandjal on õigus kauba mahakandmise asemel nõuda töötajalt aegunud kauba hüvitamist ehk nii-öelda väljaostmist? Väidetakse, et kauba aegumise ja sellest mitteteavitamisega on tekitatud tööandjale materiaalne kahju, mis tuleb hüvitada vastutaval töötajal.

Vastus: Anni Raigna, Tööinspektsiooni nõustamistalituse juhataja, Tööinspektsioon, www.ti.ee

Tere!

Töötaja varaline vastutus jaguneb kaheks: süüline ja lepinguline. Juhul, kui töötaja ja tööandja pole varalise vastutuse kokkulepet sõlmitud, saab rääkida ainult süülisest vastutusest (kas ja mil määral on töötaja kahju tekkimises süüdi).

Töötaja vastutuse kindlakstegemisel tuleb lähtuda töösuhtele omasest hoolsuse määrast. Vajaliku hoolsuse määra kindlakstegemisel tuleb arvestada tööandja tegevuse ja töötaja tööga seotud tavalisi riske, töötaja väljaõpet, töötaja ametialaseid teadmisi, võimeid ja omadusi.

Kui on selge, millist hoolsust töötajalt tööl oodatakse, siis saab ka hinnata, kas töötaja on hoolsuskohustust rikkunud. Kui töötaja on tööks vajalikku hoolsust järginud, siis ei ole ta ka töökohustuste rikkumises süüdi. Kui mitte, on tegemist süülise käitumisega ning vastavalt süü astmele (tahtlikult või hooletuse tõttu) tuleb töötajal töölepingu rikkumise tagajärjel tekkinud kahju tööandjale hüvitada.

Antud juhul tuleb hinnata seda, kuivõrd saab töötaja vastutada müüdava kauba riknemise eest - alati on ju risk, et kaupa ei osteta. Kui aga töötaja tööülesannete hulka käib kauba säilivusaja järgimine ning töötaja on kauba väljapanekul tähelepanematu ja kaup jääb välja panemata (mille tagajärjel kaup rikneb), võib teoreetiliselt töötaja tegevuse(tuse) ja kahju tekkimise vahel seos olla.

Kui töötaja on töökohustusi rikkunud hooletusest, siis ei saa eeldada, et töötajal on kohustus hüvitada tekkinud kahju täies ulatuses. Sellisel juhul peab tööandja kahjuhüvitise suuruse määramisel arvestama nt töötaja tööülesandeid, süü astet, töötajale antud juhiseid, töötingimusi, töö iseloomust tulenevat riski jms.

Kui töötaja leiab, et tööandja kahjunõue on põhjendamatu ning töötaja ei ole töökohustusi rikkunud, on töötajal võimalik kahju hüvitamisest keelduda. Töötaja nõusolekuta ei ole tööandjal lubatud tekkinud kahju ka töötasust tasaarvestada.

Vastus on antud olemasolevate andmete põhjal. Kui Teil tekib täiendavaid küsimusi, siis võite kirjutada Tööinspektsiooni juristi e-posti aadressile jurist@ti.ee või helistada infotelefonil 640 6000 (E-R 9.00-16.30).