Lepinguõigus
Küsimus: Kas garantiitingimus, mille tõttu pean valima kas soovin oma arvuti kõvakettalt andmeid või töötavat arvutit, on õiguspärane? 03.09.2013
Ostsin tehnikapoest arvuti, mis lõpetas peale u 3 nädalast kasutamist töötamise tehase poolt paigaldatud vigase kõvaketta tõttu (see tuvastati garantiiremondis). Kõvaketas on nii vigane, et sellelt ei saa kõvaketast avamata andmeid kätte. Garantiitingimustes on kirjas, et garantii ei kehti andmetele. Selle lause alusel väidab pood ja garantiiremonti teostav firma, et nemad ei pea tagama kliendile andmete taastamise võimalust. Ehk vigast kõvaketast ei tohi andmete kätte saamiseks avada, kui soovin, et see vahetatakse garantii korras uue töötava vastu (seda tingimust, et kõvaketast ei tohi avada, ei ole mitte kusagil garantiitingimustes kirjas ja seda ei saanud ma enne arvuti ostmist ka kuidagi teada). Lisaks tähendab garantiiremont seda, et vigane kõvaketas koos minu andmetega võetakse ära ja seda ei ole võimalik enam tagasi saada (isegi mitte tagasi osta).
Kuna andmed sellel kõvakettal on konfidentsiaalsed, siis ei saa ma mitte mingil tingimusel katkist kõvaketast ilma sellelt andmeid kustutamata kellelegi anda. Seega mul ei olegi mitte mingil tingimusel võimalik seda katkist uut arvutit garantii korras parandada.
Kas mul on õigus nõuda andmete tõttu kõvaketta endale ostmist ja arvuti garantii korras parandamist? Või kas mul on õigust nõuda kõvaketta avamise võimalust sellelt andmete kätte saamiseks ja nende kustutamiseks ning peale seda nõuda garantiiremonti (kui tagastan vana ketta)? Kas selline garantiitingimus on tõesti seadustega kooskõlas, et pean selles olukorras valima, kas soovin oma andmeid või soovin töötavat arvutit? Mulle tundub, et selline garantiitingimus on vastuolus isiklike andmete kaitsega, sest kõik sellised kõvakettad on teatavasti parandatavad.
Tänan abi eest!
Kuna andmed sellel kõvakettal on konfidentsiaalsed, siis ei saa ma mitte mingil tingimusel katkist kõvaketast ilma sellelt andmeid kustutamata kellelegi anda. Seega mul ei olegi mitte mingil tingimusel võimalik seda katkist uut arvutit garantii korras parandada.
Kas mul on õigus nõuda andmete tõttu kõvaketta endale ostmist ja arvuti garantii korras parandamist? Või kas mul on õigust nõuda kõvaketta avamise võimalust sellelt andmete kätte saamiseks ja nende kustutamiseks ning peale seda nõuda garantiiremonti (kui tagastan vana ketta)? Kas selline garantiitingimus on tõesti seadustega kooskõlas, et pean selles olukorras valima, kas soovin oma andmeid või soovin töötavat arvutit? Mulle tundub, et selline garantiitingimus on vastuolus isiklike andmete kaitsega, sest kõik sellised kõvakettad on teatavasti parandatavad.
Tänan abi eest!
Vastus: Alo Pormeister, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirel & Partnerid OÜ, http://sirel.com/

Küsimus: Mille alusel on inkassofirmadel õigus nõuda võlgnikult nõudekulude hüvitamist?13.08.2013
Jäin võlgu lepingu eest, milles oli punkt õigusest võimalik võlg Krediidiinfosse panna. Kahjuks just selline juhtum tekkis ja võlg anti inkassofirmale. Sain võla ära makstud, kuid inkassofirma nõudekulu on senini tasumata. Seoses sellega paar küsimust:
1. kas inkassofirmal on minult üldse õigus midagi lisaks nõuda, kui mingit nõudeõiguse ülemineku dokumenti mina allkirjastanud pole,
2. kas inkassofirmal on õigus minu võlgnevust nõudekulu osas maksehäirete registris hoida, kui lepingujärgne võlg on tasutud?
3. mis seadused üldse reguleerivad võlgnike nimekirjade
avaldamist ja registrite pidamist?
Tänud juba ette
1. kas inkassofirmal on minult üldse õigus midagi lisaks nõuda, kui mingit nõudeõiguse ülemineku dokumenti mina allkirjastanud pole,
2. kas inkassofirmal on õigus minu võlgnevust nõudekulu osas maksehäirete registris hoida, kui lepingujärgne võlg on tasutud?
3. mis seadused üldse reguleerivad võlgnike nimekirjade
avaldamist ja registrite pidamist?
Tänud juba ette
Vastus: Janno Kuusk, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirel & Partnerid OÜ, http://sirel.com/

Vaadata tuleks eeltooduga seoses muidugi seda, kas inkassofirma kulu on olnud mõistlikus suuruses, arvestades seda, et lihtsamate inkassonõuete koostamine pole reeglina keeruline, ei võta rohkelt aega ja selleks kasutatakse praktikas varem vormistatud nõudekirjade põhju. Juhul, kui nn inkassokulu on ebamõistlikus suuruses võib inkassofirma nõudele esitada vastava vastuväite. Esmalt peaksite Krediidiandjalt kontrollima, kas kahju on Krediidiandjal üleüldse tekkinud ehk, kas Krediidiandja on nn inkassoteenuse eest inkassofirmale midagi tasunud. Kui Krediidiandja inkassofirmale võla nõudmise eest midagi tasunud ei ole, ei ole Krediidiandjal ka vastavat kahju tekkinud. Nimetatud asjaolu tõendamiskoormus lasub isikul, kes Teilt vastavate kulude hüvitamist nõuab.
VÕS § 164 lg 1 kohaselt võib võlausaldaja oma nõude võlgniku nõusolekust sõltumata anda lepingu alusel üle teisele isikule. Seega poleks Krediidiandjal põhimõtteliselt tarvis Teie eelnevat nõusolekut, kui ta soovib Teie vastu olemasoleva nõude üle anda kolmandale isikule (nt inkassofirmale). VÕS § 172 kohaselt võib võlgnik muidugi keelduda kohustuse täitmisest uuele võlausaldajale, kui talle ei anta senise võlausaldaja poolt väljastatud dokumenti nõude loovutamise kohta, välja arvatud kui senine võlausaldaja on talle nõude loovutamisest kirjalikult teatanud.
Krediidiinfosse andmete lisamisest. Peaksite vaatama, mida ütleb Teie krediidileping Krediidiinfosse nõuete ülespaneku kohta. Eespool viitasin, et nõue võib esitatud olla selliselt, et nn inkassokulu nõude puhul tegu Krediidiandja kahjuga, mida Teilt nõutakse. Seega põhimõtteliselt, kui krediidileping ütleb, et Krediidiandjal on õigus nõuet kogu ulatuses (sh kahjunõuet) Krediidiinfosse lisada, oleks Krediidiinfosse kahjunõude lisamist raske vaidlustada. Krediidiinfosse Teie võlgnevuse kohta andmete lisamist reguleerib Teie ja Krediidiandja vaheline laenuleping. Isikuandmete töötlemise tingimused ja korra, isikuandmete töötlemise riikliku järelevalve korra ja vastutuse isikuandmete töötlemise nõuete rikkumise eest sätestab isikuandmete kaitse seadus.
Küsimus: Kui ostetud kinnistul olev saun ei ole ehitisregistris, kas süüdi on KOV või võin süüdistada eelmist omanikku?12.08.2013
Tere
Soetasime 2006. aastal kinnistu koos majaga. Lisaks on kinnistul samal ajal püstitatud saun (viimasest hindamisaktist nähtub ta u 30 m2 abihoonena). Selline palksaun tõstaks kinnistu väärtust, kahjuks ei ole sellel väikeehitisel ehitisregistri numbrit, kuigi toona kehtinud ehitusseaduse järgi pidanuks KOV selle ehitise ehitisregistris arvele võtma. Tehes järelpärimise KOV ehitusspetsialistile vastava lao väljastamiseks väideti, et sellist luba ei eksisteeri. Kas minul heauskse ostjana on õigus selle väikeehitise registrisse kandmist nõuda eelmiselt omanikult või on selle eest vastutav KOV?
Tervitades
Soetasime 2006. aastal kinnistu koos majaga. Lisaks on kinnistul samal ajal püstitatud saun (viimasest hindamisaktist nähtub ta u 30 m2 abihoonena). Selline palksaun tõstaks kinnistu väärtust, kahjuks ei ole sellel väikeehitisel ehitisregistri numbrit, kuigi toona kehtinud ehitusseaduse järgi pidanuks KOV selle ehitise ehitisregistris arvele võtma. Tehes järelpärimise KOV ehitusspetsialistile vastava lao väljastamiseks väideti, et sellist luba ei eksisteeri. Kas minul heauskse ostjana on õigus selle väikeehitise registrisse kandmist nõuda eelmiselt omanikult või on selle eest vastutav KOV?
Tervitades
Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Küsimus: Kas elukaaslasel on õigus esindada oma raskelt haiget partnerit?12.08.2013
Elukaaslasega juhtus üliraske õnnetus ja ta on hetkel liikumisvõimetuna haiglas. Ees seisab puude taotlemine, pensioniametis asjaajamised. Kas mina, tema elukaaslane, saan teha tema eest toiminguid ja kuidas? Kas vajan volitust, millist (elukaaslane ei saa hetkel allkirja anda!)?
Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Küsimus: Mis on miinimumsumma, mille väljanõudmiseks kohtuasju algatatakse?12.08.2013
Maksin ühele telefonifirmale takkajärgi kuutasud ära, aga nemad hakkasid nõudma mingit lisamenetluse tasu, umbes 150 eurot. Vaidlesin nendega, kuna nad selle raha eest ei olnud midagi teinud. Pärast mõningast meilivahetust andsid nad asja inkassosse. Mind huvitab, kuivõrd tõsine see asi on, kas inkassofirma tõesti saab mingi 150 euro pärast minu vastu kohtusse minna või nad ainult ähvardavad? Ise nad muidugi panevad summat juurde, nõudekulud jms. Aga kui suure võlaga kohtuasju algatatakse?
Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Küsimus: Kas see on korrektne, et kütusefirma on 2013.a sõlmitud lepingu esimesele arvele lisanud mingi 2007. aasta võlgnevuse?08.08.2013
Tere!
Selle aasta juunikuus sõlmisin ühe suurima kütusemüüjaga krediitkaardi lepingu kütuse ostmiseks. Leping ettevõtte nimel. Kuu alguses sain ka esimese arve, mis mind ebameeldivalt üllatas.
Arve esitaja on lisanud arvele kunagi 2007. aastal tekkinud võlgnevuse, mille sissenõudmiseks ei ole viimane teinud mitte midagi.
Kas minul on õigus 2013.a. viidates nõude laekumisele loobuda kohustuse täitmisest?
Selle aasta juunikuus sõlmisin ühe suurima kütusemüüjaga krediitkaardi lepingu kütuse ostmiseks. Leping ettevõtte nimel. Kuu alguses sain ka esimese arve, mis mind ebameeldivalt üllatas.
Arve esitaja on lisanud arvele kunagi 2007. aastal tekkinud võlgnevuse, mille sissenõudmiseks ei ole viimane teinud mitte midagi.
Kas minul on õigus 2013.a. viidates nõude laekumisele loobuda kohustuse täitmisest?
Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Küsimus: Kas mingi seadusesäte reguleerib inkassofirmade nõudekulude suurust või võivad selle suvaliselt ise otsustada?02.08.2013
Tere,
kas on olemas mingi seadus, millest lähtudes inkassofirmad oma nõudekulu arvutavad või vaadatakse seda nö "õunte pealt". Jäin ühe lepingu eest võlgu, kuid maksin raha ära, kuid nüüd soovib inkassofirma, kuhu vahepeal asi jõudis, pea sama suurt summat veel endale.
kas on olemas mingi seadus, millest lähtudes inkassofirmad oma nõudekulu arvutavad või vaadatakse seda nö "õunte pealt". Jäin ühe lepingu eest võlgu, kuid maksin raha ära, kuid nüüd soovib inkassofirma, kuhu vahepeal asi jõudis, pea sama suurt summat veel endale.
Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Küsimus: Kuidas suulist kokkulepet tõendada ja oma õigust nõuda?02.08.2013
Vanemad andsid rendile 15 ha põllumaad, mis oli suhteliselt võsastunud. Rendilepingu sõlmimise käigus lepiti rentnikuga suuliselt kokku, et mahavõetava võsa, mille hulgas oli ka juba päris korralikke puid, saavad vanemad endale. Lepingus endas võsa mahavõtmist jms nimetatud ei ole ja leping käsitleb vaid põllumaa rendile andmist. Rentnik võttis võsa rendileandjatele teatamata maha ning ladustas põllu veerele, millest vanemad tegid ka fotod. Nüüdseks on rentnik nimetatud puidu realiseerinud. Minu küsimus on, kas rentnik käitus õigesti ning kas minu vanematel on õigust nõuda selle materjali eest hüvitist? Kui jah, siis kuidas seda peaks lahendama? Missugused on minu vanemate õigused? Jääb mulje, et rentnikul oli algusest peale plaanis vanainimesi petta.
Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Küsimus: Kas pank saab liisingulepingu lõpetamist takistada, kui kliendil on krediitkaardi võlg, mis ei puutu üldse asjasse?02.08.2013
Kas pangal on õigus hoida enda käes liisingulõpetamise dokumente seni, kuni on tasutud teised võlad pangale, viidates VÕS paragrahv 110? Liisingu lõpetamisearved on tasutud, (tasus lepingu käendaja ja auto vormistatakse käendajale), kuid klient on pangale võlgu veel krediitkaardi eest. Nüüd pank ei väljasta liisingulõpetamise akti, kuigi tegemist on täiesti erinevate lepingutega.
Vastus: Janno Kuusk, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirel & Partnerid OÜ, http://sirel.com/

VÕS § 110 lg 1 kohaselt võib võlgnik keelduda oma kohustuse täitmisest, kuni võlausaldaja on rahuldanud võlgniku sissenõutavaks muutunud nõude võlausaldaja vastu, kui see nõue ei ole piisavalt tagatud ning selle nõude ja võlgniku kohustuse vahel on piisav seos ning seadusest, lepingust või võlasuhte olemusest ei tulene teisiti. Eelkõige on nõude ja kohustuse vahel piisav seos juhul, kui võlgniku ja võlausaldaja kohustused tulenevad samast õigussuhtest, nendevahelisest eelnevast regulaarsest suhtest või muust piisavast majanduslikust või ajalisest seosest.
Seega oleks võlgnikul õigus keelduda üksnes juhul, kui omavahelised kohustused tulenevad samast õigussuhtest. Kohtupraktikas on piisavaks seoseks peetud juhtu, mil kohustused tuleva nt samast lepingust. Teie osundatud olukord erineks sellest, kuna tegu oleks erinevate lepingutega (krediidileping ja liisinguleping), mille puhul tuleks sarnast seost eitada. Seega oleks pank eeltoodud normi järgi pigem kohustatud liisingudokumendid Teile väljastama ja ei saaks keelduda nende väljastamisest krediitkaardi võla ettekäändel. Samas tuleb aga käesoleval juhul täpsustada teievaheliste lepingute tingimusi. Välistada ei saa, et olete pangaga sellekohase kokkuleppe sõlminud ning pangal on lepinguline alus dokumentide kinnihoidmiseks.
Küsimus: Mida ette võtta, kui mobiilioperaator muutis ühepoolselt lepingu tingimusi ja nõuab nüüd suuri summasid?02.08.2013
Tere.
Käisin eelmise suvel elisas omale kõnepaketti(mida nägin internetis reklaamina) valimas ja lepingut vormistamas. Siis anti üks leht, kus olid kirjas kõik paketid. Sai küsitud iga paketi kohta küsimusi. Lõpuks soovisin paketti millel on tasuta 1000 minutit ja soovin just seda, seda rõhutasin ka teenindajale, et mulle oleks see parim. Kõik oli korrektne. Huvi pärast paar päeva hiljem vaatasin internetist ja sama pakett oli muudetud 100 minutiliseks ja oli vist päev hiljem kui nad üldse kaotasid ära selle. Mina ei tundnud muret sellepärast, sest mul oli leping enne seda tehtud ja polnud vastavat teadet ka tulnud, et paketti muudetakse. Kuu aega oli möödas ja tuli arve, nähes arvet, siis arvasin, et näen valesti. See 1000 minutit ei olnud tasuta. Loomulikult võtsin kohe elisaga ühendust ja nõudsin neilt asjade ülevaatamist. Alguses ei vastanud nad kohe, vaid peale mitme korra nendega ühenduse võtmist. Maksin siis ära vahepeal selle summa, mille oleks pidanud maksma ja keeldusin maksmast 1000 minutit. Kui sain ühendust lõpuks nendega, siis jäi mulje, et mingisugune eksitus nende poolt, aga jutt muutus hiljem ja klienditeenindus muutus väga vaenulikuks. Hakkas siis pihta vaidlus, mis siiani kestab. Nemad väidavad, et me pole sellist paketti tellinud (tegelikult oli paketti lihtsalt muudetud ja seda oli näha alguses internetis ja hiljem polnud sellest enam jälgegi, nemad seda ei tunnistanud). Peale selle, kirjutas teenindaja mu kontaktandmed valesti lepingusse ja seda tegi ka pärast uuendamist 3 korda. Lõpuks hakkasid saatma üldse nõudeid minu perekonnanimega inimeste aadressidele. Vaidlus ei jõudnud mitte kuskile välja ja saatsid otse inkassosse, kes hakkasid nõudma hiigel summasid.
Minu küsimus, mis teha? Kas on mõtet kohtusse anda elisat ja süüdistada neid kliendi petmises ja eksitamises?
Käisin eelmise suvel elisas omale kõnepaketti(mida nägin internetis reklaamina) valimas ja lepingut vormistamas. Siis anti üks leht, kus olid kirjas kõik paketid. Sai küsitud iga paketi kohta küsimusi. Lõpuks soovisin paketti millel on tasuta 1000 minutit ja soovin just seda, seda rõhutasin ka teenindajale, et mulle oleks see parim. Kõik oli korrektne. Huvi pärast paar päeva hiljem vaatasin internetist ja sama pakett oli muudetud 100 minutiliseks ja oli vist päev hiljem kui nad üldse kaotasid ära selle. Mina ei tundnud muret sellepärast, sest mul oli leping enne seda tehtud ja polnud vastavat teadet ka tulnud, et paketti muudetakse. Kuu aega oli möödas ja tuli arve, nähes arvet, siis arvasin, et näen valesti. See 1000 minutit ei olnud tasuta. Loomulikult võtsin kohe elisaga ühendust ja nõudsin neilt asjade ülevaatamist. Alguses ei vastanud nad kohe, vaid peale mitme korra nendega ühenduse võtmist. Maksin siis ära vahepeal selle summa, mille oleks pidanud maksma ja keeldusin maksmast 1000 minutit. Kui sain ühendust lõpuks nendega, siis jäi mulje, et mingisugune eksitus nende poolt, aga jutt muutus hiljem ja klienditeenindus muutus väga vaenulikuks. Hakkas siis pihta vaidlus, mis siiani kestab. Nemad väidavad, et me pole sellist paketti tellinud (tegelikult oli paketti lihtsalt muudetud ja seda oli näha alguses internetis ja hiljem polnud sellest enam jälgegi, nemad seda ei tunnistanud). Peale selle, kirjutas teenindaja mu kontaktandmed valesti lepingusse ja seda tegi ka pärast uuendamist 3 korda. Lõpuks hakkasid saatma üldse nõudeid minu perekonnanimega inimeste aadressidele. Vaidlus ei jõudnud mitte kuskile välja ja saatsid otse inkassosse, kes hakkasid nõudma hiigel summasid.
Minu küsimus, mis teha? Kas on mõtet kohtusse anda elisat ja süüdistada neid kliendi petmises ja eksitamises?
Vastus: Janno Kuusk, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirel & Partnerid OÜ, http://sirel.com/

VÕS § 8 lg 2 kohaselt on leping lepingupooltele täitmiseks kohustuslik. VÕS § 13 lg 1 kohaselt lepingut võib muuta või lepingu võib lõpetada lepingupoolte kokkuleppel või lepingus või seadusega ettenähtud muul alusel.
Seega peaksite esmalt uurima operaatorfirmaga sõlmitu lepingut, kas seal on kirjas erisusi (õigusi) paketi hilisema muutmise kohta, sest lepingut ei saa üldjuhul poolte kokkuleppeta ühepoolselt muuta. Peaksite eeltoodut selgitama ka inkassofirmale.
Juhul, kui inkassofirma jätkab vaatamata antud selgitustele edasi raha nõudmist, tuleks koguda tõendeid, mis kinnitaksid, et Teie poolt soetatud paketi hulka kuulus 1000 minutit kõneaega (tõenditeks sobivad allesolevad e-kirjad jms kirjalikud materjalid, mille kaudu saaksite kokkulepitud paketi tingimusi omapoolselt tõendada).