Lepinguõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas liisingufirma on andnud võla inkassole, kas ta võib siis iga kuu arvel küsida minult inkasso teenustasu?13.09.2013

Kas selline asi on õige ja tohib ja seaduspärane, et liisingufirma, kellele ollakse võlgu, annab oma võla inkassofirmale aga samas saadab iga kuu arveid ja arvele on veel juurde lisatud rida, kus on summa ja kirjas Inkassofirma teenustasu (ehk hetkel rääkides on Inkasso ... teenustasu selle rea nimeks ja summa)?

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Seadus ütleb, et võlausaldaja võib nõuda võlgnevuse sissenõudmiskulude hüvitamist. Üldjuhul on summa suurus 40 eurot, kuid kui võlgnevuse sissenõudmisega tekitatud kahju on suurem, siis võib ka suuremat summat nõuda.
 

Küsimus: Kas meilt toote tellija võib viivitada arve tasumisega, kui neile on ostja poolt esitatud reklamatsioon?13.09.2013

Tere, meie ettevõttelt telliti rõdupiire. Tellijaks oli OÜ A, kes selle omakorda müüs OÜ-le B. OÜ B esitas A-le reklamatsiooni, et piirdel on tulnud nähtavale roostenired ehk halvasti värvitud.
Kas A-l on õigus arvet meile mitte tasuda, kuna neile on esitatud reklamatsioon?
Enne valmistamist oli A esindajatega ka piirde tsinkimisest juttu, mis oleks taganud roostekindluse. Aga kuna majal olevad vanad piirded ei ole tsingitud siis telliti ka see piire ilma.
Juhul kui A oleks pidanud arve tasuma õigeaegselt, siis kas meil on õigus nõuda ka viivist, kuna arve tasumise tähtaeg on ületatud juba 40 päeva.

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Üldjuhul on nii, et kui olete valmistanud puudustega toote, siis on tellijal õigus nõuda puuduste kõrvaldamist. Selle tagamiseks võib ta ka arve, või selle osa, tasumisega viivitada, kuni puudused on kõrvaldatud. Sellises olukorras on viivise nõudmine ilmselt alusetu, sest maksmisega viivitamisel oli põhjus, s.t et kohustuse täitmisest keeldumine oli õigustatud, mistõttu ei olnud kohustus sissenõutavaks muutunud. See, kas konkreetsel juhul võis arve tasumata jätta, oleneb kokkuleppest, tööde mahust (näiteks, kui suur summa puuduste kõrvaldamisele eeldatavasti võib kuluda) kuid ka puuduste ilmnemise ajast. Kui arve oli tasumata paar kuud (maksetähtaeg + 40 päeva), kuid puudused hakkasid ilmnema peale maksetähtaega, siis ei ole tasumisest keeldumine ilmselt põhjendatud ja kõne alla võiks tulla ka viivise nõudmine.
 

Küsimus: Kas e-pood saab taganeda soodsa hinnaga toote müümisest viidates sellele, et tema hankija eksis hinnaga?11.09.2013

Tegin tellimuse tuntud veebipoes väga soodsa hinnaga kaubale. Ütleme, et kauba hind oli koos käitlustasudega 10 eurot. Tegin tellimuse eraisikuna ja tasusin kauba eest ettemaksu koheselt pangalingi kaudu. Eeldatavaks tarneajaks oli tellimusel 6.sept.
Järgmisena sain teate, et tellimuse tarneaeg on muutunud ning uus tarneaeg on 24.sept.
Nüüd tuli uus e-mail online poe klienditoelt. Sõnum e-mailis oli, et tarnija oli eksinud hinna sisestamisel nende online süsteemi ning antud tellimuses oleva toote hind oli vale, tegelik toote hind on ligi 30 eurot+km kõrgem. Mind pandi valiku ette, et kas soovin toodet uue hinnaga või tellimus tühistatakse ja raha kantakse tagasi?

Sooviksin teada millised on minu õigused antud situatsioonis? Kas mul on üldse mingit seaduslikku õigust nõuda selle tellimuse täitmist algse madalama hinnaga?

Vastus: Alo Pormeister, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirel & Partnerid OÜ, http://sirel.com/

Siin sõltub asja lahendus muu hulgas sellest, et millised on veebipoe müügitingimused ning õigused tellimuse tühistamiseks. Juhul, kui veebipoes üles pandud kuulutus oli ofert ja teie tellimus ning tasu maksmine aktsept, siis saaks lugeda müügileping sõlmituks ning õiguslikku alust lepingust taganemiseks müüjal ei saaks printsiibis olla. Kui kuulutus oli üksnes ettepanek teha teie poolt ofert, siis lepingut sõlmituks lugeda ei saa. Üldiselt näevad veebipoed ette õiguse ka tellimuse tühistamiseks. Tarbijal on õigus pöörduda kaebusega ka tarbijakaitseameti poole.
 

Küsimus: Kuidas peaks vormistama üürilepingu edasiandmise?09.09.2013

Millistel tingimustel toimub üürilepingu edasiandmine? Kas üürilepingu edasiandmise taotlemiseks on vajalik sarnaselt üürilepingu lõpetamisele kirjalik avaldus?
Üürileandja avaldas nõusolekut poolte kokkuleppel üürilepingu edasiandmiseks kuid täpsustavat infot ei anna (ei vasta e-mailile, telefonikõnedele). Peaksime välja kolima juba järgmise kuu alguses, kuid usus, et lepingu edasiandmine toimub, ei teatanud me kirjalikult kaks kuud ette. Sellest ka mure?

Samuti maksime üürilepingut sõlmides tagatisraha ja ühe kuu üüri. Kas selle tagasisaamisele on meil õigus pärast üleandmislepingu sõlmimist täies mahus?

Vastus: Alo Pormeister, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirel & Partnerid OÜ, http://sirel.com/

Üürnik võib üürilepingust tulenevad õigused ja kohustused üürileandja kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis esitatud nõusolekul kolmandale isikule üle anda. Esialgne üürnik vastutab üürilepingust tulenevate õiguste ja kohustuste üleandmise korral üürileandja ees lepingust tulenevate kohustuste täitmise eest solidaarselt isikuga, kellele üürniku õigused ja kohustused üle anti. Esialgse üürniku vastutus lõpeb ajast, mil üürileandja võis üürilepingu esmakordselt üles öelda, või ajast, mil üürileping lõpeb, kuid siiski mitte hiljem kui kahe aasta möödumisel pärast õiguste ja kohustuste üleandmist.
Tagatisraha tagastamise või asendamise küsimus tuleb lahendada vastavas kokkuleppes, et kas tagatisraha makstakse teile kohe tagasi ja uus üürnik maksab ise tagatisraha või siis hüvitab uus üürnik teile tagatisraha summa, mille olete üürileandjale tasunud.
 

Küsimus: Kui pank minu lepingupikendusele ei vastanud, kas siis neil on tõepoolest õigus 4 aastat hiljem auto rendiraha küsida?09.09.2013

Sõlmisin ühe eesti pangaga juulis 2008 rendilepingu sõiduauto rentimiseks, tähtajaga 1 aasta. Rendimaksed said kõik tasutud. Peale rendiperioodi lõppu olin pangaga e-maili teel kontaktis, kus soovisin rendilepingut pikendada. Pank soovis saada kontoväljavõtet ja muid andmeid uue lepingu sõlmimiseks, mille ma ka saatsin.
Peale seda jäin pangalt vastust ootama - et kas nad on nõus lepingut pikendama ja mida selleks teha. Panga poolt minu soovile ei vastatud, ehk siis peale seda kui ma olin e-maili teel uue lepingu sõlmimiseks vajalikud dokumendid ja avaldused esitanud, peale seda nendepoolne suhtlus katkes. Pank ei teavitanud mind, kas nad on nõus lepingut pikendama või mitte, seega nad ei koostanud uut lepingut. Samuti ei teavitanud pank mind sellest, kuhu ma peaksin lepingualuse objekti (auto) tagastama. Seega jäi auto minu valdusesse. Lõpuks võttis pank minuga ühendust alles 2011. aasta lõpus ja teavitas mind, et ei soovi minuga lepingut pikendada ja palus auto kas välja osta või tagastada.
Tagastasin auto 22.11.2011. Alates tagastamise päevast -22.11.2011 -pole pank minguga sellel teemal rohkem ühendust võtnud ega teavitanud toimuvast. 03.09.2013 saatis pank mulle nõudekirja kus seisab: "Arvestades, et pooled ei leppinud lepingus kokku sanktsioone sõiduki tagastamiskohustuse rikkumise eest, siis lähtub Pank käesoleva nõude esitamisel võlaõigusseaduse regulatsioonist. Vastavalt VÕS §-le 335 kui üürnik ei anna asja pärast lepingu lõppemist tagasi, võib üürileandja viivitatud aja eest kahjuhüvitisena nõuda kas üürilepingus kokkulepitud üüri...jne" Juhin tähelepanu, et Panga kirjas mainitakse üürilepingut, kuigi tegemist oli rendilepinguga. Pean ebaõiglaseks Panga poolt esitatud nõuet, sest nad ei vastanud minu kirjadele - kus ma soovisin lepingut pikendada. Pank ei vastanud ei eitavalt ega ka jaatavalt - nad ei vastanud üldse midagi!
Pank ei teavitanud mind kuhu ma peaksin auto tagastama.
Pank viitab VÕS paragr. 335-le, mis reguleerib ÜÜRITUD eseme tagastamist - kuigi tegu oli RENDI lepinguga ... kuigi seal ei ole vist väga suurt põhimõttelist erinevust?
VÕS paragr. 336 ütleb et:
" (1) Üüritud asja tagastamisel peab üürileandja kontrollima asja seisundit ja viivitamata teatama üürnikule asja puudustest, mille eest üürnik vastutab. Kui üürileandja seda ei tee, kaotab ta õigused, mis kuuluvad talle asja puudusest tulenevalt, välja arvatud juhul, kui tegemist on puudusega, mida ei saa tavalise ülevaatusega avastada.
(2) Kui üürileandja avastab hiljem asja puuduse, mida ta tavalise ülevaatamisega ei saanud avastada, peab ta sellest üürnikule viivitamata teatama. Asja puudusest teatamata jätmisel kaotab ta puudusest tulenevad õigused. "
Pank ei teavitanud mind ei siis ega hiljem mingitest üüritud asja tagastamisel leitud puudustest. Soovin saavutada Panga nõude nendepoolset tühistamist. Kuna nendepoolne huvipuudus ja suhtluse venimine, või lausa vältimine, tõi kaasa olukorra, kus lepingualuse eseme edasine saatus jäi minu jaoks arusaamatuks, siis ma ei ole nõus tagantjärgi nõutavate rendimaksetega. Kuna leping lõppes 2009 aastal, siis pean kummaliseks ja arusaamatuks pangapoolset nõude esitamist alles 4 aastat hiljem. VÕS paragr. 338 järgi on üürileandjal asja halvendamise eest hüvitamise nõude aegumistähtaeg 6 kuud. Pangal pole minu vastu muid pretensioone, välja arvatud eseme mittetagastamine õigel ajal, siis võiks ju ka mittetagastamist lugeda lepingualuse asja HALVENDAMISEKS - ehk siis asja väärtuse langemiseks? Seega kas võiks VÕS paragr. 338 järgi lugeda nõude aegumistähtajaks 6 kuud ? VÕS paragr. 338 ütleb:
(1) Üürileandja poolt üüritud asja muutmise või halvendamise eest hüvitise saamise nõude ning üürniku poolt asjale tehtud kulutuste hüvitamise või muudatuse äravõtmise nõude aegumistähtaeg on kuus kuud.
Kõik pangaga vahetatud e-mailid on mul säilinud.
Mida Teie sellest loost arvate? Suured tänud!!
PS.(loomulikult tunnistan ka endapoolseid vigu antud juhtumis).

Vastus: Alo Pormeister, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirel & Partnerid OÜ, http://sirel.com/

Printsiibis on tegemist üürilepinguga, isegi, kui lepingu pealkirjaks on rendileping. Lisaks sellele, rendilepingule kohaldatakse täiendavalt üürilepingu kohta sätestatut, kui seaduses sätestatust ei tulene teisiti.
Kui ma õigesti selgitustest aru saan, siis pank nõuab asja kasutamise ehk kasutuseelise saamise eest tasu, mitte aga kahju hüvitist asja halvendamise eest. Seetõttu pole kohaldatav ka VÕS § 338 lg 1. Üldine tehingust tuleneva nõude aegumistähtaeg on aga 3 aastat.
Kuigi lepingut ei pikendatud, siis saite kasutada asja kasutuseelist pikemalt, millisel juhul on pangal õigus nõuda asja kasutamise eest tasu. Vastav nõue aga tekkis pangal asja tagastamise kohustuse tekkimisest 2009.a., mistõttu võib osa nõudest olla ka aegunud, arvestades aegumistähtaega 3 aastat. Soovitan võtta panga esindajaga ühendust ning leida asjas mõistlikel tingimustel kompromiss, sest mõlemal poolel on siin eksimisi.
 

Küsimus: Kas saan mehelt osa raha välja nõuda, kui ma korteris enam ei elanud, kuid maksin ikkagi laenumakseid?06.09.2013

Võtsin mehega abielu ajal eluasemelaenu. Tema oli kaastaotleja. Kolisin korterist välja 2a. tagasi olles veel abielus. Maksin meie ühise laenu eest igakuiseid kuumakseid ainult mina. Tegin seda veel ka 1,5 aastat peale välja kolimist. Tänaseks oleme lahutatud ja lõpetasin ka laenumaksete tasumise, kuna mina seal korteris ei ela enam.
Küsimus selline, et kas saan mehelt tagasi nõuda kohtu kaudu pooled laenumaksed selle aja eest kui mina seal korteris enam ei elanud, aga tasusin ikka. Eluasemelaen on kahepeale, seega peaks ju kohustused laenu tasumise osas olema võrdsed.

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Laenu kasutamise sihtotstarve ega ka korteri faktiline kasutamine ei oma tähtsust. Teie kohustuse olemasolu ja suuruse fikseerimiseks peaksite ühisvara ära jagama. Siis selgub ka see, kes kellele võlgu on ja kas saate midagi tagasi nõuda.
 

Küsimus: Kas rendilepinguga koormatud kinnistu müügil jääb rendileping uue omanikuga kehtima?06.09.2013

Tere!
Kas VÕS järgi on õige, et kinnistu, mis on koormatud rendilepinguga, müüakse maha, jääb rendileping kehtima uue omanikuga?

Lugupidamisega

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Jah, jääb kehtima, kui lepingust endast ei tulene teisiti.
 

Küsimus: Mis sanktsioone saab kohaldada, kui maksekäsu kiirmenetluse avaldaja ei teavita, et võlgnevus on tasutud? 03.09.2013

Tere!
Maksekäsu kiirmenetluses on avaldajal kohustus koheselt teavitada kohut, kui võlgnik on võlgnevuse tasunud. Milliseid sanktsioone saab kohaldada, kui avaldaja seda kohustust ei täida, st ei teavita, et võlgnevus on tasutud?
Kes tasub kohtukulud, kui maksekäsu ettepanekut ei ole võlgnikule kätte toimetatud ning võlgnik on enne ettepaneku tegemist võlgnevuse tasunud?

Vastus: Alo Pormeister, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirel & Partnerid OÜ, http://sirel.com/

Otsest sanktsiooni ei ole avaldajale ette nähtud. Võlgniku huvi on kohut teavitada võlgnevuse tasumisest, kui võlgnevus on tasutud enne avaldaja poolt kohtusse pöördumist ehk tegelikkuses on avaldus esitatud ilma õigusliku aluseta. Maksekäsu kiirmenetluse kulud kannab maksekäsu tegemise korral ja ka juhul, kui avaldaja kinnitab kohtule esitatud kirjalikus avalduses, et võlgnik on võla tasunud, võlgnik, muul juhul avaldaja, kui seadusest ei tulene teisiti.
 

Küsimus: Kas garantiitingimus, mille tõttu pean valima kas soovin oma arvuti kõvakettalt andmeid või töötavat arvutit, on õiguspärane? 03.09.2013

Ostsin tehnikapoest arvuti, mis lõpetas peale u 3 nädalast kasutamist töötamise tehase poolt paigaldatud vigase kõvaketta tõttu (see tuvastati garantiiremondis). Kõvaketas on nii vigane, et sellelt ei saa kõvaketast avamata andmeid kätte. Garantiitingimustes on kirjas, et garantii ei kehti andmetele. Selle lause alusel väidab pood ja garantiiremonti teostav firma, et nemad ei pea tagama kliendile andmete taastamise võimalust. Ehk vigast kõvaketast ei tohi andmete kätte saamiseks avada, kui soovin, et see vahetatakse garantii korras uue töötava vastu (seda tingimust, et kõvaketast ei tohi avada, ei ole mitte kusagil garantiitingimustes kirjas ja seda ei saanud ma enne arvuti ostmist ka kuidagi teada). Lisaks tähendab garantiiremont seda, et vigane kõvaketas koos minu andmetega võetakse ära ja seda ei ole võimalik enam tagasi saada (isegi mitte tagasi osta).
Kuna andmed sellel kõvakettal on konfidentsiaalsed, siis ei saa ma mitte mingil tingimusel katkist kõvaketast ilma sellelt andmeid kustutamata kellelegi anda. Seega mul ei olegi mitte mingil tingimusel võimalik seda katkist uut arvutit garantii korras parandada.
Kas mul on õigus nõuda andmete tõttu kõvaketta endale ostmist ja arvuti garantii korras parandamist? Või kas mul on õigust nõuda kõvaketta avamise võimalust sellelt andmete kätte saamiseks ja nende kustutamiseks ning peale seda nõuda garantiiremonti (kui tagastan vana ketta)? Kas selline garantiitingimus on tõesti seadustega kooskõlas, et pean selles olukorras valima, kas soovin oma andmeid või soovin töötavat arvutit? Mulle tundub, et selline garantiitingimus on vastuolus isiklike andmete kaitsega, sest kõik sellised kõvakettad on teatavasti parandatavad.
Tänan abi eest!

Vastus: Alo Pormeister, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirel & Partnerid OÜ, http://sirel.com/

Juhul, kui garantiitingimustes on sätestatud, et garantii ei kehti andmetele, siis mõistliku inimese vaatenurgast lähtuvalt peaks olema selle sätte eesmärk tagada, et garantii andja ei vastuta kahju eest, mis võib tekkida andmete kadumaminemisel vigase kõvaketta tõttu. See säte ei saaks kohalduda aga juhul, kui soovitakse vigasest kõvakettast andmeid nö. päästa ja kätte saada, kui see on võimalik. Ehk kui vigasest kõvakettast on võimalik andmeid kätte saada, siis seda tuleks kliendile minu subjektiivsel hinnangul võimaldada. Nii võlgnik kui ka võlausaldaja peavad võlasuhetes käituma hea usu põhimõtte kohaselt ning ka selles valguses tundub garantii andja seisukoht meelevaldne. Tegemist on ka hea kliendisuhte hoidmisega ning hea äritava küsimusega, kuivõrd kliendile pakutakse head klienditeenindust ning aidatakse klienti tema mure lahendamisel. Kui andmete kättesaamine eeldab täiendavat tööd, siis võib teenuse osutaja nõuda selle eest teenustasu, kuid igal juhul eeldaks, et andmete kättesaamine peaks kliendile olema mõistlikult tagatud. Juhul, kui tegemist on edasimüüjaga ja garantiiremonti teostatakse mujal, siis soovitan otse pöörduda garantiiremondi töid teostava teise isiku poole või otse tootja poole, et saada asjale kiirem ja mõistlik lahendus.
 

Küsimus: Mille alusel on inkassofirmadel õigus nõuda võlgnikult nõudekulude hüvitamist?13.08.2013

Jäin võlgu lepingu eest, milles oli punkt õigusest võimalik võlg Krediidiinfosse panna. Kahjuks just selline juhtum tekkis ja võlg anti inkassofirmale. Sain võla ära makstud, kuid inkassofirma nõudekulu on senini tasumata. Seoses sellega paar küsimust:
1. kas inkassofirmal on minult üldse õigus midagi lisaks nõuda, kui mingit nõudeõiguse ülemineku dokumenti mina allkirjastanud pole,
2. kas inkassofirmal on õigus minu võlgnevust nõudekulu osas maksehäirete registris hoida, kui lepingujärgne võlg on tasutud?
3. mis seadused üldse reguleerivad võlgnike nimekirjade
avaldamist ja registrite pidamist?
Tänud juba ette

Vastus: Janno Kuusk, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirel & Partnerid OÜ, http://sirel.com/

Pole küll eelnevalt näinud inkassofirma nõudekirja, kuid arvata võib, et inkassofirma nõuab oma kulu sisse kui Krediidiandjal tekkinud kahju. Võlaõigusseaduse (VÕS) § 115 kohaselt võib võlausaldaja nõuda võlgnikult kohustuse rikkumisega tekitatud kahju hüvitamist. VÕS § 128 lg 3 kohaselt on varaliseks kahjuks mõistlikud kulud kahju hüvitamisega seotud nõuete esitamiseks. Teilt võlgnevuse sissenõudmisega seoses kantud nn inkassokulu puhul võiks põhimõtteliselt olla tegu krediidiandja kahjuna, mida inkassofirma Teilt Krediidiandjaga sõlmitud lepingu alusel nõuab. Riigikohus on kohtuasjas nr 3-2-1-66-05 tehtud lahendi p-s 22 samuti leidnud, et inkassoteenuse kasutamiseks tehtud mõistlikud kulud on vaadeldavad võlausaldaja kahjuna.

Vaadata tuleks eeltooduga seoses muidugi seda, kas inkassofirma kulu on olnud mõistlikus suuruses, arvestades seda, et lihtsamate inkassonõuete koostamine pole reeglina keeruline, ei võta rohkelt aega ja selleks kasutatakse praktikas varem vormistatud nõudekirjade põhju. Juhul, kui nn inkassokulu on ebamõistlikus suuruses võib inkassofirma nõudele esitada vastava vastuväite. Esmalt peaksite Krediidiandjalt kontrollima, kas kahju on Krediidiandjal üleüldse tekkinud ehk, kas Krediidiandja on nn inkassoteenuse eest inkassofirmale midagi tasunud. Kui Krediidiandja inkassofirmale võla nõudmise eest midagi tasunud ei ole, ei ole Krediidiandjal ka vastavat kahju tekkinud. Nimetatud asjaolu tõendamiskoormus lasub isikul, kes Teilt vastavate kulude hüvitamist nõuab.

VÕS § 164 lg 1 kohaselt võib võlausaldaja oma nõude võlgniku nõusolekust sõltumata anda lepingu alusel üle teisele isikule. Seega poleks Krediidiandjal põhimõtteliselt tarvis Teie eelnevat nõusolekut, kui ta soovib Teie vastu olemasoleva nõude üle anda kolmandale isikule (nt inkassofirmale). VÕS § 172 kohaselt võib võlgnik muidugi keelduda kohustuse täitmisest uuele võlausaldajale, kui talle ei anta senise võlausaldaja poolt väljastatud dokumenti nõude loovutamise kohta, välja arvatud kui senine võlausaldaja on talle nõude loovutamisest kirjalikult teatanud.

Krediidiinfosse andmete lisamisest. Peaksite vaatama, mida ütleb Teie krediidileping Krediidiinfosse nõuete ülespaneku kohta. Eespool viitasin, et nõue võib esitatud olla selliselt, et nn inkassokulu nõude puhul tegu Krediidiandja kahjuga, mida Teilt nõutakse. Seega põhimõtteliselt, kui krediidileping ütleb, et Krediidiandjal on õigus nõuet kogu ulatuses (sh kahjunõuet) Krediidiinfosse lisada, oleks Krediidiinfosse kahjunõude lisamist raske vaidlustada. Krediidiinfosse Teie võlgnevuse kohta andmete lisamist reguleerib Teie ja Krediidiandja vaheline laenuleping. Isikuandmete töötlemise tingimused ja korra, isikuandmete töötlemise riikliku järelevalve korra ja vastutuse isikuandmete töötlemise nõuete rikkumise eest sätestab isikuandmete kaitse seadus.