Õigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kuidas muuta äripinnal olev korter elamispinnaks?24.09.2014

Uusarendus on jaotatud: 5% korteritest äripinnaks, 95% elamupinnaks, kõik pinnad on ehitatud korteriteks. Kuidas muuta äripinnal olev korter elamispinnaks? Kas siin on vaja kõigi KÜ liikmete nõusolekut? Kas Linnaplaneerimise Amet saab sellest keelduda, kui korterit kasutataksegi ainult elamiseks? Mida ebameeldivat võib see kaasa tuua, et elan korteris, mis on äipind?

Vastus: Andry Krass, Õigusteaduse magister, Eesti Omanike Keskliit, juhatuse liige; Kvatro Kinnisvarahalduse OÜ, juhatuse liige, www.omanikud.ee/

Tere, täht-tähelt seadusest juhindudes tuleks alustada krundi ehitusõiguse muutmisest (vt planeerimisseaduse paragrahv 9 lõige 2 ja lõige 4 punkt 1), mis eeldab kehtiva detailplaneeringu muutmise/uue detailplaneeringu menetlust. Seejärel tuleks asuda korteri sihtotstarvet muutma, mille puhul tuleb omakorda lähtuda ehitusseadusest.

Siiski ei saa välistada, et olukorras kus osa krundist juba vastab sellel sihtotstarbele, millele vastavaks soovitakse korter muuta, on kohalik omavalitsus nõus kohaldama lihtsustatud korras sihtotstarbe muutmise menetlust - antud juhul soovitan igal-juhul suunata oma küsimus kohalikule omavalitsusele, kelle piirkonnas korter asub.

Mis puutub praktikasse, kus äripinda kasutatakse eluruumina, siis minu teada ei ole sellest probleeme tekkinud.

Tervitades,
Andry Krass
Kvatro Kinnisvarahalduse OÜ
 

Küsimus: Kes kontrollib ja korraldab menetlust, kui politsei viis "puhuvad kõik" operatsiooni läbi ristmikul?24.09.2014

Kuidas ja kes teeb menetluse LS § 200 nõude riikumise eest. Politseioperatsioon "puhuvad kõik" on korraldatud tänavate ja maantee ristmikus. Milline karistus on ette nähtud kontrollijatel LK§ 200 riikumise eest?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Eraldi väärteokoosseisu LS § 200 nõuete rikkumise eest liiklusseadus ette ei näe. Kui ametniku tegevus LS §s 200 kirjeldatud tegevuste läbiviimisel täidab mõne muu süüteo või distsiplinaarsüüteo tunnused, menetletakse sellist tegu üldises korras kas väärteo-, kuriteo- või distsiplinaarmenetluses. Menetlejaks on ka sellistel juhtudel Politsei- ja Piirivalveamet või muu menetleja õigusi omav isik või asutus vastavalt seadusele.
 

Küsimus: Millal võin lubade eksamile minna, kui olen saanud joobes juhtimise eest kriminaalkorras karistada?24.09.2014

Kui pikk on see aeg kui ma ei saa minna ARK-i eksamile kui olen saanud joobes juhtimise eest kriminaalkorras karistada? Aitäh

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Et vastus liiga laialivalguvaks ei läheks, on oluline teada, kas Te omasite enne karistust juhtimisõigust, kas juhtimisõigus võeti karistusena ära ja kui jah, siis kui pikaks ajaks ja kui Teil oli juhiluba olemas, kas tegemist oli esmase juhiloaga või ei.
 

Küsimus: Kas politseis ütlusi andmas töö ajast läheb tööaja arvele või peab see toimuma omast vabast ajast?24.09.2014

Kas töötaja tohib iga kuu käia töö ajast eraarsti juures ja tööandja peab talle selle eest maksma tunnitasu ning kas politseis ütlusi andmas töö ajast läheb tööaja arvele või peab see toimuma omast vabast ajast?

Vastus: Tiit Kruusalu, juhatuse liige, METI personaliabi OÜ, www.metiabi.eu; www.facebook.com/METIabi

Tere,
TLS § 38 ja § 42 koosmõjus on tööandjal kohustus anda töötajale vaba aega ja maksta selle eest keskmist tasu, kui töötaja ei saa tööd teha tema isikust tuleneval, kuid mitte tahtlikult või raske hooletuse tõttu tekkinud põhjusel või kui töötajalt ei saa töö tegemist oodata muul tema isikust mittetuleneval põhjusel.
Sotsiaalministeeriumi poolt antud selgituste kohaselt peab olema tegemist ühekordsete või lühiajaliste põhjustega, kui tööd ei ole võimalik teisiti korraldada. Nii näiteks võib olla põhjendatud ühekordne eriarsti juurde minek, mida on oodatud mitu kuud ja määratud aeg arsti poolt on "võta või jäta". Samas igakuiselt ettemääratud ajal arsti juures käimise eest tööandjale selle talumise koormust peale panna on juba põhjendamatu. Sellisel juhul tuleks leida teised võimalused, kokkuleppel tööandjaga kas töö ümber korraldamiseks, puudutud tundide tagasi tegemiseks või puhkusepäevade arvelt.
Politseis ütluste andmine ei ole eeldatavalt regulaarne tegevus ja töötajal reeglina puudub võimalus kutsel määratud aega muuta, seetõttu peaks tööandja seda võimaldama koos keskmise töötasu säilitamisega.
Töötaja ja tööandja vastastikuste huvide mõistlikku kaalumist soovides:

Tiit Kruusalu
tiit@metiabi.eu
www.metiabi.eu
 

Küsimus: Kes peab korraldama maja püsimajäämiseks vajalikud vundamendi toestustööd?23.09.2014

Tere,
Minu korter asub 4-korruselises telliskivi majas 4. korrusel, milles üks maja vundamendinurk on tugevasti vajunud ja kõik selle nurga neli korterit on ohtlikus olukorras. Seinas on suured praod, nii et läbi seina näeb välja ja vihmavesi jookseb sorinal sisse, laepaneelid ja põrandad on paigalt nihkunud. Köögi uue pakettakna hinge on surve purustanud ja üks tuba pole enam elamiskõlblik, sest seal pole vana aken vahetatud põhjusel, et maja nurk vajub pidevalt ja hetkel on olukord vastu talve selline, et see tuba on sisuliselt ilma aknata. Surve aknale purustas klaasid üle-eelmisel aastal. Klaase hoiab koos teip. Nüüdseks on sisemine klaas eest hoopis ära kukkunud ja ma ei tea kaua püsib teine teibitud klaas. Sisuliselt on üks tuba aknata ja see maja nurk varisemisohtlik. Ühistu pole suutnud kahekümne aastaga maja vundamenti ega seinu kindlustada, ikka leiti midagi muud ja tähtsamat parandada kuigi igal aastal sai teema üldkoosolekul üles võetud. Ikka sama jutt, pole raha. Suvel tehti mingeid vundamendi kindlustusi maja sees keldris, mille tulemusena maja nurk vajus veel rohkem. Kaldun arvama, et sellest ei piisa, sest mul on küllalt suured ehituskogemused. Lubatud välisseintele peale pandavad tõmmitsad on senini paigaldamata, et hoida ära maja välisseinte varisemist. Majal on ühine keskküte ja kütteperiood ja talv on ees ja ühistu keeldub akna vahetamisest. Korteri 3 akent olen ise vahetanud oma kuludega, millest üks on juba purunenud ja ma ei ole enam nõus viimast akent välja vahetama korteris, mis pole enam elamiskõlblik suurte pragudega ühes toas ja köögis. Olen seni tasunud kõik maksed ühistu ees, aga sellises olukorras ma ei saa seda korterit renoveerida ega ka müüa.
Kas mul on õigus nõuda ühistult aknavahetust sest see on hoone püsimiseks ja ohutuse tagamiseks vajalik?
Mida ma peaksin tegema ja kelle poole pöörduma, sest teised 16 korterit selles majas ei ole asja tõsidust tajunud, sest neil pole olnud vundamendi vajumisega probleeme ja nad on oma korterid saanud ära remontida ja renoveerida?
Kas mul on õigust nõuda ühistult kahjutasu õigeaegselt tegemata jäänud maja oluliste osade remondi ja toestustööde tegemata jätmise pärast, sest see on vähendanud minu korteri väärtust ja halvendanud minu olmetingimusi?
Lugupidamisega,

Vastus: Andry Krass, Õigusteaduse magister, Eesti Omanike Keskliit, juhatuse liige; Kvatro Kinnisvarahalduse OÜ, juhatuse liige, www.omanikud.ee/

Tere, probleemi lahendamiseks tuleks pöörduda teiste korteriomanike poole.
Kirjeldatud olukorra äärmuslikkust arvestades annab korteriomandiseadus Teile kolm tegutsemisvõimalust. Esiteks võite teha teistele korteriomanikele ettepaneku korteriomandite lõpetamiseks korteriomandiseaduse paragrahv 6 lõige 2 punkt 2 alusel. Teiseks võite nõuda teistelt korteriomanikelt vundamendi ja välisseinade kordategemist korteriomandiseaduse paragrahv 12 lõige 3 ja paragrahv 15 lõige 5 alusel. Kolmandaks annab korteriomandiseaduse paragrahv 15 lõige 2 Teile õiguse teha vajalikud tööd ise ning nõuda tehtud kulutuste hüvitamist.

Kahjunõude esitamist saab hakata kaaluma peale seda, kui korteriomanikud on Teie nõude(d) tagasi lükanud.

Olukorras, kus korterelamu seisukorrast tulenevate kahjunõuete eest olete vastutav ka Teie ise, soovitan end vabastada ka võimalikest Teiste isikute (näiteks alumised korteriomanikud) samalaadsetest kahjunõuetest, ning teavitada teisi korteriomanikke sellest, et kuna Teie ettepanekuid korterelamu vundamendi ja välisseina kordategemiseks on korteriühistu üldkoosolekutel eiratud, siis ei kanna Te korteriomandiseaduse paragrahv 11 lõikest 3 tulenevalt vastutust eelnimetatud korterelamu puudustest tulenevate kahjunõuete eest.

Tervitades,
Andry Krass
Kvatro Kinnisvarahalduse OÜ
 

Küsimus: Kas tööandja võib ilma nõusolekuta pikendada vahetuste kestvust?23.09.2014

Varem oli ettevõttes kaks vahetust, hommikune ja õhtune. Vahetuse kestvuseks 8h. Hommikune vahetuse kestvus oli 6.00-14.00 ja õhtune vahetus kestis 14.00-22.00, nädalavahetused olid vabad.
Nüüd palgati inimesi juurde ja tekkis kolm vahetust. Juhtkond väidab, et nüüd ei tule tunnid täis ja seega on vahetuse kestvuseks määratud 8h 30 min. Hommikuse vahetuse kestvus on 6.00-14.30 ja õhtune vahetus 14.30-23.00. Kuna nüüd käbi töö graafiku alusel, pole ka enamus nädalavahetused vabad. Kas selline tegevus on seadusega kooskõlas, ilma nõusolekuta pikendavad vahetuste kestvust?

Teine küsimus on veel, pühade ajal on kõigil vaba. Kui nüüd graafiku alusel tööd teha, siis aeg-ajalt ju kellegile satub vaba päev pühadele, seega teoreetiliselt peab inimene rohkem töötama, kuna temal on nagunii vaba päev, aga teised ei pea tööle tulema kuna tegemist on pühadega. Meile tundub see ebaõiglane, kas seaduses on selline olukord kuidagi reguleeritud?

Vastus: Tiit Kruusalu, juhatuse liige, METI personaliabi OÜ, www.metiabi.eu; www.facebook.com/METIabi

Tere,
Tulenevalt TLS § 47 lg 4 võib tööandja tööaja korraldust ühepoolselt muuta, kui muudatused tulenevad tööandja ettevõtte vajadustest ja on mõlemapoolseid huve arvestades mõistlikud. Teie kirjeldatud olukorras jääb mulje, et muudatus ei ole ebamõistlikult suur. Mõistlikkuse printsiip ja vastastikused huvid võiksid tulla kaalumisele näiteks juhul, kui töötajad ei jõuaks töökorralduse muudatuse tulemusena enam kojuminekuks ühistranspordi peale ja tööandja jätab selle küsimuse lahendamata.

Mis puudutab väidet, et graafiku alusel töötades peab keegi pühade tõttu rohkem töötama, siis selle lükkan ümber. Sõltumata sellest, kas graafikujärgne töö satub pühade peale või mitte, on tööajanorm ühes kuus kõikidele töötajatele ühesugune. Vahe on ainult selles, et kelle vahetus satub pühade ajale, selle töö tuleb tasustada TLS § 45 lg 2 alusel 2- kordselt. Kui kelleltki nõutakse tööd üle tööajanormi (ületunnitöö), siis see tasustatakse TLS § 44 lg 6 ja lg 7 alusel kas samas mahus vaba ajaga või rahas 1,5- kordselt.
Iga muudatus sisseharjunud rutiinile võib esialgu tekitada ebakindlust, aga kiiremini kohanevad need, kes oskavad muutunud olukorras enda jaoks midagi positiivset leida. Olgu selleks siis võimalus pühadetasu saada, rohkem vaba aega nädala sees, kui ametiasutused lahti on jne. Kiiret kohanemist soovides:

Tiit Kruusalu
tiit@metiabi.eu
www.metiabi.eu
 

Küsimus: Kas elatisraha ametlikuks taotlemiseks tuleb kõigepealt lahutada?23.09.2014

Tere, millest peaksin alustama. Oleme veel mehega abielus, kuid ei ela koos. 2 alaealist last. Hetkel maksab 355 eurot elatisraha, mitteametlikult. Kuid sooviksin seda teha ametlikuks, kuna ähvardab iga kuu, et järgmine kuu enam ei maksa. Et asi teha ametlikuks, kas kõigepealt tuleb lahutada? Kas mul on ka õigust nõuda suurem summa? Oletame, et laste isa palgaks on ca 700 eurot kuus. Või on ka võimalus, et määratakse 355-st väiksem summa, kuna minul sissetulekut pole (olen alla 2 a lapsega kodune).
Suured tänud

Vastus: Hanna Kivirand, jurist, Õigusbüroo KIVIRAND, www.kivirand.ee

Tere!

Kui laste isa on siiani korrektselt elatist maksnud, siis ei ole otseselt põhjust nö asja ametlikuks tegemiseks. Kohtusse pöördumise aluseks on eelkõige ikkagi olukord, kus laste isa on oma ülalpidamiskohustust laste ees rikkunud ehk siis jätnud elatise maksmata (või teinud seda ebapiisavas suuruses). Kui selline olukord tekib, saate elatisraha väljamõistmiseks esitada kohtusse hagiavalduse või maksekäsu kiiremenetluse avalduse. Seejuures ei ole oluline asjaolu, kas olete laste isaga abielus või lahutatud, kohtusse pöördumiseks annab aluse see, et laste isa oma ülalpidamiskohustust ei täida.

Perekonnaseadusest tulenevalt ei tohi elatis ühele lapsele olla väiksem poolest alampalgast ehk sellel aastal väiksem kui 177,5 eurot lapse kohta. Erandkorras on küll võimalik seda vähendada, kuid reeglina mõistetakse miinimumsummas elatis vanemalt välja. Kui lapse igakuised vajadused on suuremad kui 355 eurot ja soovite elatist suuremas summas kui pool alampalka, tuleb lapse/laste kulutusi üsna detailselt tõendada.

Parimate soovidega,
Hanna Kivirand
 

Küsimus: Kas mõistlik on jagada vara enne või pärast lahutuspaberite vormistamist?23.09.2014

Tere,

Kas mõistlik on jagada varad enne või pärast lahutuspaberite vormistamist? Millistel tingimustel on pärast lahutust võimalik varasid jagada? Kas on põhjuseid, mille tõttu on varajagamist pärast lahutuspaberite allakirjutamist keerulisem teha?

Vastus: Hanna Kivirand, jurist, Õigusbüroo KIVIRAND, www.kivirand.ee

Tere!

Kui soovite jagada ühisvara enne abielu lahutamist, tuleb kõigepealt sõlmida abieluvaraleping, millega lõpetate varaühisuse ja kehtestate uue varasuhtena varalahususe ning peale abieluvaralepingu sõlmimist saate sõlmida ühisvara jagamise kokkuleppe. Kui jagate ühisvara peale abielu lahutamist, saate koheselt sõlmida ühisvara jagamise kokkuleppe.

Eelöeldust lähtuvalt on ühisvara jagamine enne abielu lahutamist veidi keerulisem protsess, kuid olulist vahet siiski ei ole. Kui muidu lõpeb varaühisuse vararežiim abielu lahutamisega, siis eelnimetatud sisuga abieluvaralepingu sõlmimisel lõpeb varaühisus lepingu sõlmimisega ehk enne abielu, muus osas vahet ei ole.

Parimate soovidega,
Hanna Kivirand
 

Küsimus: Kas driftimine tavaliikluses on ebaseaduslik?23.09.2014

Tekkis siis selline küsimus, et kas liikluses driftimine e. tagaveolise autoga külg ees liikumine on kuidagi ebaseaduslik? Kas selle eest saab karistada ja kui saab siis mis paragrahv alusel?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Otseselt ei ole driftimine liikluses keelatud. Küll võivad sellisele tegevusele liikluses rakenduda kaudsed keelud. Näiteks sätestab LS § 14 lg 2, et iga liikleja peab olema liikluses hoolikas ja ettevaatlik ning tagama liikluse sujuvuse, et vältida ohtu ja kahju tekitamist. Sama paragrahvi lõige 7 ütleb, et keegi ei tohi oma tegevusega või tegevusetusega ohustada või takistada liiklust. LS § 16 lg 1 kohaselt peab liikleja olema viisakas ja arvestama teiste liiklejatega ning oma käitumises hoiduma kõigest, mis võib takistada liiklust, ohustada või kahjustada inimesi, vara või keskkonda.

Kui driftimine võib kaasa tuua ülalnimetatud kohustuste rikkumise, siis pole välistatud ka juhti väärteovastutusele võtmine LS § 242 alusel. Võimalik väärteokoosseis tuvastatakse faktiliste asjaolude alusel ja kogutud tõendite pinnalt.
 

Küsimus: Mis õigused mul on garaažiboksi osas, kui astun endise omaniku asemel tulundusühistu liikmeks?22.09.2014

Soovin osta garaaži tulundusühistus. Tehing notariaalselt ei toimu. Müüja astub ühistust välja, ostja astub liikmeks. Mis õigused mul edaspidi on garaažiboksile, näiteks ühistu pankroti korral? Garaaže liikmetele erastada pole plaanis. Kas kõik on seaduspärane?
Ette tänades

Vastus: Keijo Lindeberg_, juhtivpartner/vandeadvokaat, Advokaadibüroo LMP, www.lmp.ee

Teie küsimusele vastamiseks tuleks tutvuda ühistu põhikirjaga. Kui tegemist on hooneühistuga, on ühistu liikmetel hoone kindlaksmääratud osade ainukasutusõigus. Kui aga tegemist on tavalise tulundusühistuga (või hoopis MTÜ-ga), tuleb liikme õiguste tuvastamiseks tutvuda põhikirjaga. Lisaks on oluline märkida, et näiteks hooneühistuseaduse § 8 lg 2 kohaselt peab liikmesuse loovutamise tehing olema notariaalselt tõestatud. Seega tuleks täpselt tuvastada, millise juriidilise isikuga on tegemist ja seejärel saab soovitada, kuidas peaks liikmesuse üleandmine täpselt toimuma.

Pankroti korral aga igal juhul ühistu (või MTÜ) vara müüakse ja saadud raha arvel tasutakse võlausaldajatele. Kui tegemist on pankrotiga, ületavad kohustused varasid ehk kogu vara müüakse (sh kinnistu(d), kus asuvad garaažid).

Juhul, kui vajate antud küsimuse lahendamiseks täiendavalt nõu või tekib täiendavaid küsimusi, pöörduge julgelt Advokaadibüroo LMP poole kas telefoni teel 7 300 400 või e-posti aadressil: info@lmp.ee.


Keijo Lindeberg
Advokaadibüroo LMP
juhtivpartner/vandeadvokaat

Tallinn & Tartu
Tel: 7 300 400
E-post: info@lmp.ee
www.lmp.ee