Õigus
Küsimus: Kas politsei peab põhjendama sõiduki peatamist ja kas sõidukit võib üldse ilma põhjuseta peatada?08.10.2015
Politsei peatas vilkuritega sõiduki (sõiduk tehniliselt korras, ei teinud kahtlaseid manöövreid jne), sõidukijuht allus korraldusele ja peatas sõiduki. Sõidukijuhi küsimusele, mis põhjusel peatati sõiduk, vastas politseinik, et vastavalt korrakaitseseadusele ei pea politseil juba ca aasta enam olema sõiduki peatamiseks põhjust. Konkreetsel juhul tõi politsei põhjuseks, et väikelinnas oli konkreetne sõiduk ainuke liikuv sõiduk hetkel (kell oli umbes 21:30).
Nii palju kui aru saan, kohustas põhjusega peatama sõidukit Liiklusjärelevalve teostamise kord, mis kaotas kehtivuse 01.07.2011. Korrakaitseseaduse (kehtiv alates 01.07.2011) § 45 lg 1 järgi võib politsei anda sõidukijuhile märguande sõiduki peatamiseks, kui see on vajalik ohu ennetamiseks, väljaselgitamiseks või tõrjumiseks või korrarikkumise kõrvaldamiseks. Seletuskiri oluliselt seda punkti ei ava, mida peetakse "ohu ennetamiseks, väljaselgitamiseks". Kuidas Teie hinnangul seda tõlgendada võiks? Kas tõesti ainuke auto teel või pimedas sõitmine võib minna selle liigituse alla? Kahjuks ei leia infot selle teema kohta PPA veebilehelt.
Kas tõesti on politseil õigus põhjuseta peatada autot? Kui jah, siis mis alusel? Kas KorS § 45 lg 1?
Nii palju kui aru saan, kohustas põhjusega peatama sõidukit Liiklusjärelevalve teostamise kord, mis kaotas kehtivuse 01.07.2011. Korrakaitseseaduse (kehtiv alates 01.07.2011) § 45 lg 1 järgi võib politsei anda sõidukijuhile märguande sõiduki peatamiseks, kui see on vajalik ohu ennetamiseks, väljaselgitamiseks või tõrjumiseks või korrarikkumise kõrvaldamiseks. Seletuskiri oluliselt seda punkti ei ava, mida peetakse "ohu ennetamiseks, väljaselgitamiseks". Kuidas Teie hinnangul seda tõlgendada võiks? Kas tõesti ainuke auto teel või pimedas sõitmine võib minna selle liigituse alla? Kahjuks ei leia infot selle teema kohta PPA veebilehelt.
Kas tõesti on politseil õigus põhjuseta peatada autot? Kui jah, siis mis alusel? Kas KorS § 45 lg 1?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimus: Kas liiklusõnnetuse kannatanu saab nõuda süüdlaselt auto remondi ajaks rendiauto kasutamise arve kinni maksmist?08.10.2015
Kas liiklusõnnetuse kannatajal on õigus nõuda süüdlaselt rendiauto arve kinni maksmist aja jooksul mil ta oma sõidukit kasutada ei saanud?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimus: Kuidas kriminaalkorras karistatu saab teada, kas tal on juhilubade tegemise piirang või mitte?08.10.2015
Tere, Sain 3 aastat tagasi kriminaalkaristuse juhilubadeta sõitmise ning teiste asjade eest, käisin kriminaalhooldaja juures ning tema väitel ei saa ma juhilube teha 5 aastat, kas see on reaalne üldse ning kuidas saaksin olla kindel selles kuna plaanin autokooli lõpetada ning minna ARKi aga tahaks enne teada, kas on üldse mõtet, võib-olla ongi 5 aastat piiratud, siis ei näe mõtet pingutada hetkel.
lugupidamisega
lugupidamisega
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimus: Kas aastane juhilubade tegemise piirang ei ole mitte diskrimineerimine?08.10.2015
Tere, olen sarnase probleemi ees nagu paljud, ehk juba 4 aastat ootan, et oleks võimalus juhtimisõigus saada. Nüüd olen õppust võtnud viimasest vahelejäämisest, mis oli märtsis, aga nüüd tahavad otsust määrata alles nüüd, ehk see aasta hakkaks jälle jooksma, et ei ole võimalik juhtimisõigust saada. Viimane karistus oli jaanuaris, ehk esimene võimalus oleks jaanuaris load saada, aga kuna nüüd üritati juba kohtukutset tuua, siis ilmselt tahavad karistuse enne ära määrata, kuigi oli lootus, et on võimalik äkki venitada kuni eelmise karistuse kehtetuks muutumiseni.
Lugesin ka Teie kirjutatud vastust sarnasele küsimusele, mis oli "Usun, et seaduseandja mõte oli siiski reguleerida sellise keelu kaudu üldist liiklusohutust turvalisemaks. Iseküsimus on, kas LS § 106 lg 1 regulatsioon on sellisena vajalik ja proportsionaalne."
Ka mulle tekitab küsimusi, et kas antud seadus on sellisena vajalik või kasulik, sest pigem ju oleks ühiskonnale kasulik kui meil on liikluses juhtimisõigusega isikud, mitte seadusega piirata inimestel võimalust seda üldse saada, mida võiks kaudselt isegi lugeda väärteole/kriminaalasjale kaasaaitamiseks.
Teie kirjutatud vastus (üleval kopeeritud) tekitas küsimuse, et kas ja kuidas oleks võimalik antud piirangut vaidlustada?
Samas põhiseaduses on ju kirjas, et:
§ 12. Kõik on seaduse ees võrdsed. Kedagi ei tohi diskrimineerida rahvuse, rassi, nahavärvuse, soo, keele, päritolu, usutunnistuse, poliitiliste või muude veendumuste, samuti varalise ja sotsiaalse seisundi või muude asjaolude tõttu.
Kas see ei lähe diskrimineerimise alla "muude asjaolude tõttu", ehk see ongi ju muu asjaolu, et ei võimaldata juhtimisõigust inimesele, kellel pole seda kunagi olnud ja ainult tänu sellele, et on selle rikkumisega vahele jäänud.
Tänud ette
Lugesin ka Teie kirjutatud vastust sarnasele küsimusele, mis oli "Usun, et seaduseandja mõte oli siiski reguleerida sellise keelu kaudu üldist liiklusohutust turvalisemaks. Iseküsimus on, kas LS § 106 lg 1 regulatsioon on sellisena vajalik ja proportsionaalne."
Ka mulle tekitab küsimusi, et kas antud seadus on sellisena vajalik või kasulik, sest pigem ju oleks ühiskonnale kasulik kui meil on liikluses juhtimisõigusega isikud, mitte seadusega piirata inimestel võimalust seda üldse saada, mida võiks kaudselt isegi lugeda väärteole/kriminaalasjale kaasaaitamiseks.
Teie kirjutatud vastus (üleval kopeeritud) tekitas küsimuse, et kas ja kuidas oleks võimalik antud piirangut vaidlustada?
Samas põhiseaduses on ju kirjas, et:
§ 12. Kõik on seaduse ees võrdsed. Kedagi ei tohi diskrimineerida rahvuse, rassi, nahavärvuse, soo, keele, päritolu, usutunnistuse, poliitiliste või muude veendumuste, samuti varalise ja sotsiaalse seisundi või muude asjaolude tõttu.
Kas see ei lähe diskrimineerimise alla "muude asjaolude tõttu", ehk see ongi ju muu asjaolu, et ei võimaldata juhtimisõigust inimesele, kellel pole seda kunagi olnud ja ainult tänu sellele, et on selle rikkumisega vahele jäänud.
Tänud ette
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimus: Kas tööandja saab nõuda kirjalikku nõusolekut, et oleme ise nõus lubatud 13 tunni asemel 17-18 tundi töötama?08.10.2015
Tööpäeva pikkus on 17-18 tundi, lubatava 13 tunni asemel. Tegemist kultuuri- ja vaba aja asutusega. Kui tööandjale selle kohta ütlesime, et tööpäev võib olla vaid 13 tundi, siis midagi sellest ei muutunud. Nüüdseks on jõudnud aga asi nii kaugele, et tööandja tahab, et kirjutaksime alla paberile, et oleme nõus ise niimoodi töötama. Töötajaid on sellel alal 3. Kas tõesti selline paber muudaks asja lubatavaks? Et kui töötajad on ise nõus olema 18 tunniste tööpäevadega tööl, siis on seaduse rikkumine lubatud?
Vastus: Leonid Siniavski, Tööinspektsiooni nõustamisjurist, Tööinspektsioon, www.ti.ee

Antud piirangust on seadusega ette nähtud ka erandid. TLS § 51 lõike 3 kohaselt võivad töötajad töötada kuni 24-tunnistes vahetustes, kui üheaegselt on täidetud järgmised eeldused:
1) erisus on kokku lepitud kollektiivlepinguga;
2) tegemist on Euroopa Nõukogu direktiivi 2003/88/EÜ artikli 17 lõikes 3 nimetatud tegevusvaldkonnaga.
Tegevusvaldkonda hindab tööandja. Direktiiv 2003/88/EÜ lubab teha erandeid öötöö ja igapäevase puhkeaja piirangust muu hulgas:
turvamis- ja järelevalvetoimingute puhul;
tegevuste puhul, mis nõuavad teenuse või tootmise pidevat jätkumist;
ravi ja hooldamisega seotud teenuste osutamisel;
sadama- või lennuväljatöötajate puhul;
põllumajanduses;
tegevuste osas, mille puhul töötaja töö- ja elukoht asuvad teineteisest kaugel.
Töötamine ei tohi samas kahjustada töötaja tervist ja ohutust. Kui kasvõi üks eelpool toodud eeldustest/tingimustest on täitmata, ei tohi töötaja tööpäev kesta üle 13 tunni.
Ja päris kindlasti ei saa tööandja ülalnimetatud kahe tingimuse puudumisel kohaldada töötajatele 13 tunnist pikemaid töövahetusi. Selline tööandja käitumine oleks ebaseaduslik. Isegi, kui töötajad sellised nõusolekud annaksid, oleksid need seadusest (TLS § 2) tulenevalt õigustühised
Küsimus: Kas elatisraha miinimummäärast (195 eurot) lähevad maksud maha?07.10.2015
2015 a on elatisraha miinimummäär on 195 eurot. Kas antud summast lähevad maksud maha? Ja lapsevanem kellele elatist makstakse peaks saama kätte 156 eurot?
Lapsele on määratud logopeediline ravi, mille maksumus on kuus 200 eurot. Hetkel laps sellega veel alustanud ei ole, kuna see on väga kulukas. Kas see on piisav põhjendus suurema elatisraha nõudeks. Lisaks käib laps eelkoolis ja muusikaringis.
Lapse isa aga ei soovi vabatahtlikult antud tegevustest poolt summat hüvitada, kuna see ei ole kohustuslik tegevus. Kas huvialategevused on põhjendatud, et elatisraha määra suurendada?
Lapse isa palk on ca 1000 neto (ülalpeetavad puuduvad).
Minu sissetulek on 1600 neto (ülalpeetavaid 2).
Lapsele on määratud logopeediline ravi, mille maksumus on kuus 200 eurot. Hetkel laps sellega veel alustanud ei ole, kuna see on väga kulukas. Kas see on piisav põhjendus suurema elatisraha nõudeks. Lisaks käib laps eelkoolis ja muusikaringis.
Lapse isa aga ei soovi vabatahtlikult antud tegevustest poolt summat hüvitada, kuna see ei ole kohustuslik tegevus. Kas huvialategevused on põhjendatud, et elatisraha määra suurendada?
Lapse isa palk on ca 1000 neto (ülalpeetavad puuduvad).
Minu sissetulek on 1600 neto (ülalpeetavaid 2).
Vastus: Hanna Kivirand, jurist, Õigusbüroo KIVIRAND, www.kivirand.ee

Elatisraha tulumaksuga ei maksustata, seega minimaalne elatisraha, mille vanem peab lapse ülalpidamiskulude osaliseks katmiseks lahus elavalt vanemalt saama, on 2015. aastal netosummana 195 eurot.
Elatise suurus oleneb peaasjalikult lapse vajadustest. Kui lapse vajadused ühes kalendrikuus on suuremad kui 390 eurot, on põhjendatud ka miinimummäärast suurem elatis. Ülalpidamiskulude sisse on reeglina põhjendatud arvestada ka kulutused lapse huvitegevusele, antud olukorras, mil vanemate majanduslik olukord on hea, ei peaks minu hinnangul lapse huvitegevusi majanduslikust olukorrast tulenevalt küll piirama.
Parimate soovidega,
Hanna Kivirand
Küsimus: Kas osaühingu peab pärandama tervikuna ühele pärijale või on võimalik osaühingut reaalosadena jaotada pärijate vahel?07.10.2015
Kas osaühingu ainuisikuline osanik saab pärandada OÜ-le kuuluvast varast kindlat reaalosa? Osaühingule kuuluv reaaosa korter asub Tallinnas ja laohooned teises linnas. Korteri soovin pärandada ühele pärijale ja laohooned teisele. Mulle on arusaadav pärandamise ja testamendi põhitõed, aga selgusetu on osaühingu jagamine pärijate vahel. Kas kindlasti peab OÜ tervikuna ühele pärijale pärandama või on võimalik osaühingut reaalosadena jaotada pärijate vahel?
Vastus: Piret Pallo, vandeadvokaat, Advokaadibüroo LMP, www.lmp.ee

Kuigi küsimuses ei ole mainitud, kas pärandada sooviv isik on abielus või mitte, tuleks jaatava vastuse korral ka seda arvestada, et pool osaühingust kuulub abikaasale ning sel juhul ei saa pärandada sooviv isik otsustada kogu osaühingu vara pärandamist, vaid saab pärandada vaid poole osaühingule kuuluvast varast.
Juhul, kui vajate antud küsimuse lahendamiseks täiendavalt nõu või tekib täiendavaid küsimusi, pöörduge julgelt Advokaadibüroo LMP poole kas telefoni teel 7 300 400 või e-posti aadressil: info@lmp.ee.
Lugupidamisega
Piret Pallo
Advokaadibüroo LMP
vandeadvokaat
Tallinn | Tartu | Valga
Tel: 7 300 400
E-post: info@lmp.ee
www.lmp.ee
Küsimus: Kuidas saab teovõimetu inimene oma kodust testamenti uuendada, kas eestkostja kaudu?07.10.2015
Tere! Oleme lastetu abielupaar, soovime vara pärandada oma äranägemise järgi. Oleme seni teinud koduse testamendi ja seda kuue kuu möödudes uuendanud. Nüüd aga lugesin siin kellegi küsimusest välja, et juhul kui inimene peaks jääma teovõimetuks, pole võimalik testamenti uuendada. Kas see tähendab, et selle olukorra vältimiseks on ainus võimalus teha notariaalne testament? Või määratakse teovõimetule isikule eestkostja (nt abikaasa) kes saab testamenti uuendada? Kas selleks peaks olema eestkostjale tehtud volitus?
Koduse testamendi uuendamisel on iga kuue kuu tagant tulnud teha muudatusi vastavalt vara hetkeseisule. Notariaalne testament tundub selles mõttes keeruline.
Suur tänu vastuse eest!
Koduse testamendi uuendamisel on iga kuue kuu tagant tulnud teha muudatusi vastavalt vara hetkeseisule. Notariaalne testament tundub selles mõttes keeruline.
Suur tänu vastuse eest!
Vastus: Piret Pallo, vandeadvokaat, Advokaadibüroo LMP, www.lmp.ee

Kuna antud juhul ei ole selge, millist vara (kinnis- või vallasvara) ning milliseid muudatusi silmas peetakse, oskaks notar kõige paremini selgitada, kuidas testamendis isiku korraldused arusaadavaks teha nii, et seda ei oleks vaja iga poole aasta tagant muuta vastavalt vara hetkeseisule.
Sellisel juhul langeks ära ka piiratud teovõime probleem, sest notar kontrollib testamendi tegemise ajal ka isiku teovõimet ning testamendi võimalik vaidlustamine argumendil, et isik oli peale testamendi tegemist piiratud teovõimega, ei mängiks enam rolli testamendi kehtivuse osas.
Tulenevalt tsiviilseadustiku üldosa seaduse §-st 73 ei mõjuta tahteavalduse kehtivust asjaolu, et tahteavalduse tegija, antud juhul testaator, muutus pärast tahteavalduse tegemist piiratud teovõimega isikuks.
Kui peaks aga esinema olukord, et isik on juba testamendi tegemise või selle uuendamise ajahetke seisuga piiratud teovõimega, siis on selleks vaja eestkostja nõusolekut.
Juhul, kui vajate antud küsimuse lahendamiseks täiendavalt nõu või tekib täiendavaid küsimusi, pöörduge julgelt Advokaadibüroo LMP poole kas telefoni teel 7 300 400 või e-posti aadressil: info@lmp.ee.
Lugupidamisega
Piret Pallo
Advokaadibüroo LMP
vandeadvokaat
Tallinn | Tartu | Valga
Tel: 7 300 400
E-post: info@lmp.ee
www.lmp.ee
Küsimus: Kas naine peaks maksma maamaksu poole maa pealt, sest kinnistu on soetatud abielu ajal aga omanikuks märgitud vaid mees?07.10.2015
Meil on maja, mis on soetatud abielu ajal. Kinnistusraamatusse on omanikuna märgitud ainult mees. Tema rahvastikuregistrijärgne elukoht on ka sellel aadressil. Naise registrijärgne elukoht on teisel aadressil. Maksuvabastus kodualuse maa pealt on arvutatud mehele kogu maa pealt. Küsimus on selline, et kas naine peaks maksma maamaksu poole maa pealt, sest kinnistu on tegelikult ju abielu ajal soetatud ühisomand, kuigi omanikuks on märgitud vaid üks abikaasa?
Vastus: Vello Vallaste, PhD (majandus), MEng, MPsych, CMC, Vallaste ja Partnerid OÜ, www.vjap.ee

Küsimus: Milliseid lastetoetusi makstakse lapsendamise puhul, kui ema on olnud kodune ja lapse isa käib tööl?07.10.2015
Tere!
Milliseid lastetoetusi makstakse lapsendamise puhul, kui ema on olnud kodune ja lapse isa käib tööl ja kas on ette nähtud ka lapsendamistoetus Tallinnas?
Ette tänades
Milliseid lastetoetusi makstakse lapsendamise puhul, kui ema on olnud kodune ja lapse isa käib tööl ja kas on ette nähtud ka lapsendamistoetus Tallinnas?
Ette tänades
Vastus: Hanna Kivirand, jurist, Õigusbüroo KIVIRAND, www.kivirand.ee

Ühekordse lapsendamistoetuse suurus on 320 eurot. Igakuine riiklik peretoetus on 45 eurot esimese ja teise lapse kohta, kolmanda ja iga järgmise lapse kohta 100 eurot.
Lisaks eeltoodule on võimalik saada lapsendamishüvitist 70 päeva eest, samuti lapsehooldustasu või vanemahüvitist, kuid see oleneb juba lapsendatava vanusest. Täiendavat infot soovitan Teil küsida Eesti Haigekassast ja Sotsiaalkindlustusametist.
Parimate soovidega,
Hanna Kivirand