Asjaõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas peale pärimistunnistuse väljaandmist pean lubama kaasomanikul kolida ühepereelamusse?27.06.2012

Isal ja emal (nad olid seaduslikult abielus ilma abieluvara lepinguta) oli ehitusjärgus maja aastast 1954 (siis olid nad juba abielus), mis isa tegematajätmiste pärast on siiani vallasvara. Minu õde on võtnud nõuks, et ta peab saama igal juhul sinna majja elama (mingi kompensatsiooniga ta nõus ei ole). Minu teine õde ja vend on nõus koheselt pärimisest minu kasuks loobuma (nemad on ka pärandi avanud). Nagu kirjutatud, on maja vallasvara, ehk pooleli ehitus kus enamus elamispinnast on väljaehitamata.
Kas mul on kohustus lasta õde majja elama kuigi majas ei ole normaalseid eluruume ja sissepääs on ainult üks. See on ühepereelamu mitte ühiselamu (ja eeldatavalt on ¾ minu kasuks tema ¼ vastu)? Mis võimalused on mul keelduda isegi kui peaks tulema mingi kohtupoolne otsus? Loomulikult algatan kaasomandi lõpetamise aga niikaua?

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Esmalt peaksin ilmselt ise tekstist järeldama, et keegi on surnud ja on algatatud pärimine. Küsimusest ei selgu, kes (isa või ema) ega ka see, kelle nimel see maja ehitisregistri andmete järgi oli või kas peale ühe vanema surma teine vanem on juba pärinud või mitte? Asjaolu, et ehitis on siiani pooleli, ei muuda seda automaatselt veel vallasvaraks, mistõttu ei pruugi teie määratlus vara olemuse kohta õige olla. Kahjuks ei suuda ma maatüki staatuse kohta midagi välja lugeda. Samuti ei ole te öelnud, kellele majaalune maatükk kuulub. Kui maja asub reformimata maal, siis on küsitav, kas maja juurde maa erastamine enam võimalikuks osutub, kuivõrd need tähtajad on tänaseks möödas. Kuigi küsimuses ei ole avaldatud ka seda, peaksin ilmselt järeldama, et maja on hetkel teie kasutuses. Kui see on tühi (pooleliolev ehitis) siis jääb mulle arusaamatuks, kuidas teie seda maja valdate .... Eeldus 3/4 omandamise kohta tulevikus teile hetkel midagi juurde ei anna.

Juhul, kui eeldada siiski, et teie elate pooleliolevas majas, mis asub kinnistatud maatükil ning mis on teie viimati surnud vanema pärand, siis saaks õde nõuda enda majja laskmist peale pärimisasja lõppemist, kui ta on saanud asja omanikuks. Seda ka juhul, kui ta ei ole siiani selles maja elanud või on sellest kunagi välja kolinud. Nõudeõigus majja laskmiseks seisneb eelkõige kohtu kaudu teie vastu nõude esitamises, mitte selles, et ta jõuga uksest sisse tungib. Kahjuks ei selgu küsimusest ka pärimise asjaolud, kuid iseenesest võimaldab ka pärimisseadus paluda pärandvara jagamist kohtul ning jagada vara koheselt mitte mõttelistes osades vaid reaalsete asjade ja hüvitistena.
 

Küsimus: Kas kinnisvara müügil määratakse notaritasu müügihinna või hinnangulise väärtuse järgi?22.06.2012

Sooviksin teada, millise summa pealt arvestatakse kinnisvara (maja + krunt) müümisel notaritasud, kas müügisummalt või kinnisvara hinnanguliselt väärtuselt (kas seda on vaja üldse müüjal notarile nimetada, tean, et näiteks kinkelepingu puhul on see oluline)?

Samuti tahaksin teada, kas müügilepingule järgneval aastal peab müüja tasuma tulumaksu, sest sai müügilt kasu? Või mõjutab kuidagi seda asjaolu, kas ta kasutas kinnisvara oma alalise/peamise elukohana või mitte?

Kuidas peab ostja tõendama notarile, et on ostu eest tasunud vastava summa?

Kas kinnisvara müügi puhul on ka võimalik kuidagi lepingusse/kinnistusraamatusse teha märge müüja elamisõiguse/kasutusõiguse kohta kinnisvarale peale selle kinnisvara müüki?

Ette tänades,

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Notari tasu arvutatakse eseme väärtuse alusel, mille pooled ise avaldavad notarile. Kinnistu müümisel ei ole võimalik tehingu hinda nimetamata jätta, kuna see on ju tehingu oluline osa - kuidas te kavatsete fikseerida müügihinna ja kinnitada raha kättesaamist, kui te seda lepingus ei näita?!

See, kas müüja peab tulumaksu tasuma, sõltub esimeses järjekorras sellest, millist vara müüakse. Juhul, kui müüja kasutas müügiobjekti oma elukohana, siis ei pea ta tulumaksu maksma. Teiseks, kui müüdav vara ei olnud müüja elukohaks, siis sõltub tulumaksu maksmine ja selle suurus sellest, kas müümisest on kasu saadud, sest maksustamisel ei võeta aluseks mitte tehingu hinda, vaid ostmisel-müümisel teenitud kasu. Selle väljaselgitamiseks tuleb lahutada müügihinnast ostuhind, ostmisel tasutud vahendus- jm tasud (notaritasud, riigilõivud maakleritasu jms) ja vara väärtuse tõstmiseks tehtud kulud. Järelejäävast summast tuleb tasuda tulumaks.

Müügihinna tasumise kinnitamiseks enne lepingu sõlmimist piisab, kui müüja kinnitab notari juures, et ta on raha kätte saanud. See asjaolu fikseeritakse selliselt ka lepingus.

Kinnistusraamatusse on võimalik teha kanne isikliku kasutusõiguse kohta, mis tagab müüjale õiguse asja kasutamiseks. Juhul, kui olete kokku leppinud, et peale asja müümist jääb müüjale õigus asja kasutamiseks, oleks kinnistusraamatusse kande tegemine igati mõistlik samm. See kokkulepe sõlmitakse tavaliselt müügilepingus ning samas tehakse ka avaldus kande tegemiseks kinnistusraamatusse. Oma soovi peaksite seega ütlema müügitehingut tõestavale notarile.
 

Küsimus: Kas ja kui kaua saab kontrollida ebaseaduslikku maa müüki ja võibolla võltsitud dokumendi alusel erastamist?18.06.2012

Tere,
asjaolud sellised: oli valdus ja üleandmine ja vastavad alused kõik 1990. Üleandmine ka toimus ning varad läkisid ühe raamatupidamiskohuslase bilansist üle teise 1990.
Tekkis tüli ja valdajad aeti oma valdustest ähvarduste jm välja 1995. Valdama asus kõrvaline isik, praktiliselt pettuse teel, volitas iseenast jms.

Ta kutsus kampa ühe ühingute liidu ja anti liidu poolt erastamise avaldus. Kõik käis liidu liikmete teadmata ja asju ajasid vaid juhatuse liikmed.

Kas omand on üle võinud minna. Kinnistamine oli alles 2010, kuid erastamine peaks olema ebaõigete dokumentide ehk ka võltsitud volituste alusel ja tühine või tühistatav.
Eelmine õige omanik sai aga vallasvaradele ostsese valduse tänu juhustele tagasi 2006 ja nüüd aetakse teda sealt kinnistult ära.
Mida teha. Kas ja kui kaua saab kontrollida ja kuidas võimalikku ebaseduslikku maa müüki, kui on olemas maja ehitamise plaanid ja ostudokumendid ja hooneregistris oli veel kuni ca 2000-ni õige omanik ka kirjas? Kas ehitusregisris võib olla andmeid korteriomanditeks vm isikliku kasutuse lepete kohta?

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Esmalt tuleb tõdeda, et küsimuse sisu ei ole kuigi hästi hoomatav.
Vastuseks küsimusele, kas ja kui kaua saab kontrollida ebaseaduslikku maa müüki ja võltsitud dokumentide alusel erastamist, tuleb öelda, et seadus sellisele kontrollimisele endale mingeid piiranguid ei sea, kui aega ja tahtmist on, siis võite ükskõik millal neid toiminguid kontrollima asuda.
Asjaolus, et ühingute liit esitas oma juhatuse liikmete kaudu maatüki erastamise avalduse, ei ole midagi ebaseaduslikku, sest juriidiline isik tegutsebki oma juhatuse liikmete tegevuse kaudu (eeldusel, et see liit on ikka juriidiline isik).
Arvan, et omand on võinud üle minna küll, sest kinnisasja omandi üleminek toimub kande tegemisega kinnistusraamatusse. Kui kinnistamine toimus 2010, siis omand läkski kinnistamisega üle. Olenevalt asjaoludest ei pruugi aga praegusel juhul kinnistu praeguse omaniku poolne omandamine enam tühistatav olla, kuna seadus eristab kohustustehingute ja käsutustehingute kehtivust üksteisest. S.t olenemata erastamistoimingute aluseks olevate dokumentide seaduslikkusest ei pruugi see kaasa tuua ei erastamiskorralduse ega ka selle alusel tehtud kinnistamiskande õigusvastasust.

Mis puutub maatükil asuvate vallasvarade omaalgatuslikku valdajasse, siis kinnistu omanikul on õigus igaühelt nõuda omandiga seotud rikkumise lõpetamist, s.t et tal on õigus ka kõik võõrad isikud oma maatükilt ära ajada. Küsimusest ei selgu, millist vallasvara see isik seal hetkel valdamas käib - kui tegemist ei ole maatükiga püsivalt ühendatud asjadega ja nende kuuluvust praegusele valdajale on võimalik tõendada, siis oleks praegusel valdajal mõistlik oma asjad võõralt maatükilt ära tuua. Peale maatüki kinnistamist muutusid kõik sellel olevad hooned ja ehitised maatüki olulisteks osadeks ning need kuuluvad automaatselt kinnisasja omanikule. Ehitisregistri andmed on avalikult kõigile kättesaadavad.
 

Küsimus: Kes tohib detailplaneeringut koostada?12.06.2012

Suur tänu detailplaneeringuga seonduvatele küsimustele vastamast. Lugesin läbi Planeerimisseaduse ja tekkis küsimus: kas kinnistu omanik ise tohib detailplaneeringu koostaja olla, kas siin ei teki huvide konflikti (§ 10 (6-2) Kui esineb asjaolu, mis takistab planeeringu koostamisest huvitatud isikul lepingus ettenähtud ülesannet täita, on planeeringu koostamise korraldajal õigus haldusleping ühepoolselt lõpetada. Nimetatud juhul võib teha otsuse planeerimismenetluse lõpetamise kohta).

Kõne all oleva juhtumi puhul on planeeringu koostajaks vastava erialakõrgharidusega spetsialist (§ 13. Planeeringu koostamise õigus), kes on juhtumisi ka sama kinnistu omanik.

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Teie küsimustest ei ole selgunud sellist asjaolu, mis takistaks planeeringu koostajal oma ülesannet täitmast (planeerimisseaduse § 10 lg 6-2). See, kas isik koostab planeeringu ise (kui kvalifitseerub) või tellib selle koostamise pädevalt isikult (kui ei kvalifitseeru), ei puutu asjasse, sest viimasel juhul koostaks pädev isik planeeringu esmase lahenduse ikkagi selliselt, nagu tellija on seda soovinud. Huvide konflikti ei saa planeeringu ise koostamise korral tekkida, sest planeering iseenesest ei ole erapooletu isiku nägemus maa-ala täiesehitamise võimalustest vms, vaid just õigustatud isiku enda visioon maatüki arendamise võimalustest, optimaalsest jaotusest, maksimaalsest kruntide arvust, kruntide suurusest jne.

Planeeringu algataja on reeglina kinnisasja omanik või muul alusel huvitatud teatud maa-ala välja arendamisest, kes esitab planeerimisel oma soovi, millist lahendust tema taotleb. Kuivõrd tiheasustusega maa-alal ei ole võimalik kõigi maaomanike soove 100%-liselt realiseerida, siis peab iga isik planeerimisel nii oma kui naabri soovidega arvestama. Planeeringu koostaja peab oma soovid realiseerima võimalikult selliselt, et ka naabrite huvid oleksid kaitstud.

Samas peavad ka naabrid arvestama, et igal maaomanikul (või muul alusel õigustatud isikul) on seadusest tulenev õigus oma maaga teha, mida soovib (erandid välja arvata). Kui kinnisasja omanik soovib oma maatüki kruntideks jagada (mida tuleb teha läbi planeeringu), siis ilma põhjuseta ei ole alust seda keelata. Ainuüksi see, et naaber peaks hakkama seni harjunud asukohast teistkaudu koju sõitma, ei õigusta keelamast kinnisasja omanikul oma maatükki arendamast ja seda käsutamast. See tähendab, et nii, nagu planeeringu koostaja peab arvestama naaberkrundile ligipääsu tagamise ning sellega kaasnevate muudatustega tema esialgses visioonis, peab ka naaber arvestama, et planeeringuga võib tekkida vajadus tema senist elukorraldust mõnevõrra muuta.

Oluline on see, et planeeringu koostamisel arvestataks kõigi tulevasi muudatusi puudutavate isikute huvidega ja leitaks selline kesktee, mis on kõigile maksimaalselt talutav. Seda, et protsess oleks läbipaistev, lahendused kõigile teada ja et kellelegi liiga ei tehtaks, jälgib kohalik omavalitsus. Planeeringut, kus teie huvidega ei ole mingil viisil arvestatud või on nähtud ette teile ebamõistlikud lahendused, ei saa kohalik omavalitsus kehtestada.
 

Küsimus: Kas detailplaneeringute läbiviimiseks on üleriiklik kord ja kes tegeleb läbiviimise järelvalvega?11.06.2012

Kuidas toimub kohalikus omavalitsus detailplaneeringute menetlemine? Kas selle kohta on üleriigiline kord või kehtestab iga omavalitsus selle ise ning kes teostab järelvalvet? Millised on õigused detailplaneeringu vastustamiseks (näiteks naaberkinnistu omaniku poolt, kelle õigusi kavandatav planeering rikub), kas omavalitsus võib planeeringu vastu võtta hoolimata vastuseisust ja kas ainult kohtusse minek on võimalus detailplaneeringut peatada?
Kas omavalitsus peab planeeeritava kinnistu naabritele teada andma, et planeering on algatatud, kuidas asjad edenevad ja mis on kavas. Või on tõesti nii, et teatavad koduleheküljel dokumendiregistris, et planeering on avalikuks tutvumiseks välja pandud (kusjuures naaberkinnistud ei pruugi iga päev internetti läbi kammida), seal nädal aega olnud, vastulauseid polnud ja võetaksegi vastu, justkui tagaselja. Kui ma olen teada saanud, et planeering on algatatud ja palunud omale teada anda, millal pannakse avalikule väljapanekule (näiteks meiliga), kas kohalik omavalitsus peab seda tegema?

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Detailplaneeringu menetlemist reguleerib planeerimisseadus, mis kehtib üleriigiliselt. Vastavasisulist järelevalvet kohaliku omavalitsuse tegevuse üle teostab maavanem. Küsimusest jääb arusaamatuks, millisel eesmärgil te planeerimist peatada soovite.
Planeeringu käigus töötatakse välja lahendused kuidas ja mida konkreetsel maa-alal hakatakse ehitama, s.t kehtestatakse tingimused tehnovõrkudele ja teedele, määratakse ehitusõigused jms. Kohtusse maksab minna siis, kui planeering on kehtestatud ilma teie huvidega arvestamata. Kohalik omavalitsus võib planeeringu vastu võtta ka hoolimata ühe isiku vastuseisust, kui planeeringus sisalduvad lahendused siiski arvestavad nii enamuse kui vähemuse huve. See, et ühele asjaosalisele konkreetne lahendus ei meeldi, ei anna alust planeeringut kehtestamata jätta. Oluline on see, et lahendus oleks olemas - s.t kui näiteks senine juurdepääs teie kinnistule suletakse, siis peab planeeringus olema ettenähtud teine viis, kuidas te oma kinnisasjale tulevikus pääsema hakkate. Naabrite ettepankutega tuleb planeeringu koostamisel arvestada või siis põhjendada, miks eelistatake ühele väljapakutud lahendusele teist.
Pärast detailplaneeringu algatamise otsustamist peab kohalik omavalitsus sellest teatama kohalikus ajalehes ühe kuu jooksul. Sama aja jooksul tuleb panna planeeritavale maa-alale kõigile nähtav infotahvel, mis peab sisaldama planeeringuga seotud olulist informatsiooni (mh mis on planeeringu eesmärgid ja kes planeeringut korraldab). Sama informatsioon tuleb edasta planeeritava maa-ala naabritele jm asjast otseselt puudutatud isikutele vahetult kahe nädala jooksul planeeringu algatamise otsustamisest alates. Kohalik omavalitsus peab igal juhul planeeringuga puudutatud isikud planeeringu koostamisse kaasama. Eelkõige väljendubki see selles, et naaberkinnisasjade omanikud saavad näiteks moodustatavate kruntide asukohtade ja juudepääsu teede osas kaasa rääkida ja jälgida, et nende krundile oleks juudepääsud tagatud ka uue planeeringu järgi. Kui olete vajalikud kontaktid teada saanud, oleks seetõttu mõtekas otse planeeringu koostajaga (arhitektiga) kontakteeruda, et vajalikku informatsiooni saada ning ka omapoolsed ettepanekud teha. Eeltoodust tulenevalt peab kohalik omavalitsus ka teie päringule detailplaneeringu avaliku väljapaneku aja kohta igal juhul infot andma, hoolimata sellest, kas küsite infot meili teel või kirjalikult.
 

Küsimus: Kas kinnistu müümisel on naaberkinnistu omanikul ostueesõigus?08.06.2012

Tere,
Kas kinnistu müümise juures on naaberkinnistu omanikul ostueesõigus?

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Ei ole. Seadusjärgselt on ostu eesõigus sama kinnistu teisel kaasomanikul (juhul, kui kinnistul on rohkem kui üks omanik).
 

Küsimus: Kas saan naaberkinnistu detailplaneeringu vaidlustada, kui selle realiseerimine tekitab mulle ebamugavusi ja lisakulutusi?08.06.2012

Mis õigused on mul mõjutada naaberkinnistu detailplaneeringut, kas naaber peab saama oma detailplaneeringule teiste naabrite nõusoleku? Kuidas üldse valla tasemel on õige detailplaneeringuid menetleda? Meie saime naabri mõtetest aimu "küla pealt" ja kui vallast pärisime, öeldi et ah jah vabandust, et me teid DP algatamisest ei teavitanud ning saadeti siis kiri DP algatamise kohta.
Kuid mitte midagi muud täpsemat.
"Küla peal" liiguvad jutud, et suuremahuline DP muutmine muudaks ka hetkel teede ja elektriliinide asetust, mis üle naabri maade meie kinnistule lähevad. Elektriliinid kuuluvad Eesti Energiale, teed aga on naabri eraomanduses, sest sedakaudu oli alati käidud ja maa erastamisel ei pidanud tollane maaspetsialist ja omanik vajalikuks tee servituuti seada.
Ühesõnaga kokkuvõte küsimustest: kui naabri DP muudaks oluliselt minu elamise tingimusi oma kinnistul, nõuaks minupoolseid lisainvesteeringuid jmt, siis mis õigused on mul detailplaneering vaidlustada? Kas ma pean ise kogu aeg vallast uurima, kui kaugel asjad on selle DP-ga, või peavad nemad mind ka teavitama? Valla dokumendiregistrit jälgin kogu aeg, aga seal ilmuvad dokumendid on nimetusega "DP algatamine", "Projekteerimistingimuste väljastamine", "Ehitusloa väljastamine" - mis ei ütle mind huvitava kinnistu kohta mitte midagi.

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Planeerimine on alati avalik ja selle üks eesmärkidest ongi planeeringu ala puudutavate isikute õiguste kaitsmine. Detailplaneeringu üks menetlusetappidest enne selle kehtestamist on avalik väljapanek (vähemalt ühe korra) ja arutelu, mille raames huvitatud isikud saavad oma ettepanekuid teha, kusjuures nende ettepanekutega tuleb ka arvestada. S.t tuleb leida selline lahendus, mis arvestab kõigi asjassepuutuvate isikute huvidega. Detailplaneeringuga saab määrata ka servituutide vajaduse, millega saab endise maakorraldaja tegemata jätmised kõrvaldada. Planeeringus määratud juurdepääsu tee talumise kohustus võimaldab seda hõlpsamini ka kinnistusraamatusse kanda.
N.ö vahemehe rollis peaks olema kohalik omavalitsus, kes peaks kogu protsessi kontrollima ning ei tohiks enne planeeringut kehtestada, kui kõik nõuded on täidetud ja kõigi naabrite huvid kaitstud. Detailplaneering, millega kaotatakse juurdepääs naaberkruntidele ilma, et uut juurdepääsuteed planeeritaks, ei ole seaduslik. Selliselt kehtestatud planeering on võimalik halduskohtus vaidlustada. Täpsemat informatsiooni planeeringu menetlusetappide, väljapaneku, ettepanekute esitamise tähtaja jms kohta peab teile väljastama kohalik omavalitsus.
 

Küsimus: Kas pärast lahutust on võimalik korterilaen ja korter vormistada ühele abikaasale, kui teine on sellega nõus?28.05.2012

Tere!

Lahutasime juulis 2010. Varasemalt oli meil ostetud korter eluasemelaenuga. Korterisse jäin elama mina lapsega ja maksan ka igakuist laenumakset (kannan mehe kontole, kust see siis maha läheb). Kas mul on mingi võimalus vormistada laen enda nimele ümber (hetkel olen seal nö kaastaotleja) ja saada ka ainuomanikuks? Eksabikaasa ise on kõigega nõus.
Kas ainukeseks variandiks on sel juhul see, et pank otsustab, kas olen maksuvõimeline või mitte?
Ette tänades

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Kui korter osteti abielu ajal, siis peaksite ühisvara jagama ja korteri endale jätma - seda saab teha kokkuleppel eksabikaasaga, saan aru, et ta on sellega nõus. Formaalselt laen korteri jagamisse ei puutu, ehk korteri võite ka nii ära jagada, et laenulepingusse muudatusi ei tee.
Selleks, et pangalaen n.ö enda nimele vormistada, peaksite panka pöörduma. Tõepoolest nii ongi, et pank otsustab, kas nõustub laenu ainult teie käest saama või mitte. Pangale on aga kahtluseta kindlam, kui on kaks kohustatud isikut, kellelt raha tagasi küsida.
 

Küsimus: Mida teha, kui erastamisega on läinud nii, et servituuti ei ole ja pääsen oma maja juurde üksnes üle naabri maa?25.05.2012

Kas naaber saab keelata mul sõita minule kuuluva maa ja maja juurde üle oma kinnistu, kas ta saab mul keelata parandada olemasolevat teed, mis füüsiliselt asub tema kinnistul, on aga ainus juurdepääs minu majale? Nimelt on maad erastatud nii, et mingeid servituute pole seatud (endised omanikud teadsid tavasid ja probleeme ei esinenud, nüüd on mõlemal kinnistul aga uued omanikud). Minule kuuluv krunt on erastatud nii, et sinna ei vii ühtegi vallale kuuluvat (loomulikult ka mitte riikliku tähtsusega) teed. Mida ma pean praegu tegema? Valda olen pöördunud, nemad ütlevad, et mingit avalikku huvi pole ja pöördugu ma kohtusse. Nemad pesevad käed puhtaks, kuigi erastamine ja maade mõõtmine tehti kunagi valla ametnike teadmisel nii, et tekkis kinnistu, kuhu ühtegi teed ei vii, samas on seal peal eelmisel sajandil ehitatud maja, kuhu viivad elektriliinid, on kaev jne - elamiseks täiesti sobiv koht, kui sinna kuidagi autoga juurde saaks.
Kas Eesti Vabariigis on taolist kohtupraktikat, mõningaid juhtumeid, mis kohtus lahenduse on saanud. Üldiselt on päris palju kuulda olnud erastamise apsakatest, kus on antud selliseid teid eraomandisse, mida ei tohiks.
Mida ma peaksin tegema? Niisama olukorda taluda pole enam võimalik, maja laguneb, oleks vaja autoga ehitusmaterjali vedada jne.

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Naabril on seadusest tulenev kohustus teid läbi oma krundi teie krundile lubada, kui see on ainus võimalus krundile pääsemiseks. Kui naaber teid takistab, siis peaksite kohtusse pöörduma. Eestis on vastav kohtupraktika olemas, ka Riigikohtu tasandil. Selleks, et pääseksite oma maatükile juba enne kohtumenetluse lõpule jõudmist, oleks mõistlik taotleda hagi esitamisega koos ka õigussuhte esialgset reguleerimist.
 

Küsimus: Kuidas vaidlustada Maanteeameti otsus, kui kinnistu jagamisel ei võimaldata rajada teed riigimaanteele?24.05.2012

Isa soovib minuga oma maad jagada. Jagades krundi kaheks, tekib probleem uuele kinnistule juurdepääsuga.
Kuna tee jupike (2 m), mis tuleks rajada, läheks uuelt krundilt otse riigiteele, siis Maanteeamet ei soovi luba anda selle tee ehituseks. Nemad väidavad, et isa peab lubama minul ligi pääseda uuele krundile üle tema krundi, kuna tema krundile tuleb tee jupike (2 m) valla tee pealt, mitte riigiteelt.
Selline juurdepääs aga pole võimalik kuna, isa hoonestus jms ei võimalda üle tema krundi teed ehitada.

Kas on üldse võimalust see luba siiski saada või ongi Maantteeameti sõna lõplik?
Kelle poole oleks mul kõiga kasulikum pöörduda oma murega, et see laheneks minu kasuks?

Ette tänades

Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Peaksite alustama kohalikust omavalitsusest - vallast või linnast, sest maatükkide jagamisega tegeleb just kohalik omavalitsus, seal määratakse ka maatükile sihtotstarve ja projekteerimistingimused. Viimastega määratakse muuhulgas ka ära, kuidas tuleb lahendada kinnistule juurdepääs. Seetõttu peaks teie soovitav lahendus olema igal juhul vallaga eelnevalt kooskõlastatud, vastasel juhul ei pruugi te oma maatükile ehitusõigust saadagi. Kinnisasjade jagamisel ja planeerimisel on alati oluline see, et oleks lahendatud maatüki reaalse kasutamise küsimused - s.h juurdepääsud. Küsimusest ei selgu, kui suure riigi maanteega on tegemist, kuid see, et Maanteeamet teile luba ei anna, peab olema kuidagi põhjendatud, kas liiklusohutuse vms-ga. Riigi maantee on eelduslikult ehitatud vastava planeeringu ja projekti järgi, kus on etteantud, kust ja kuidas peavad olema lahendatud peale- ja mahasõidud, kas ristmikud on üldse lubatud lähtuvalt selle konkreetse teelõigu eripäradest, liiklusohutusest jms. Selleks, et teha sellele teele üks ristmik juurde, võib eksisteerida vajadus esmalt muuta planeeringut (olenevalt kehtivast planeeringust). Seejärel koostada planeeringu alusel vastav projekt, millega lahendatakse tehnilised küsimused (maanteekraav, elektri- ja sideliinid, kas ristmik või kiirendus-, aeglustusrajad, kui on erladusribaga ühesuunaliste sõiduradadega tee, siis ümberpööramise kohad jne).
Kui majade paiknemise tõttu ei ole isa krundile võimalik juurdepääsuteed valla teele pääsemiseks rajada, võib olla põhjendatud ka naaberkrundi kasutamine - kui saate naabriga kokkuleppele või kui see oleks asjaolusid arvestades kõige mõistlikum võimalus.
Seega, alustage vallast, uurige välja, mis põhjusel Maanteeamet luba ei anna ning millise lahenduse vald välja pakub - vallas on eeldatavasti vajalikud projektid ja info olemas. Seejärel saate juba otse Maanteeametiga diskussiooni astuda. Kui selgub, et Maanteeameti keeldumine on põhjendamatu, saate nende otsuse halduskohtus vaidlustada.