Tehnoülevaatus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas autole tohib paigaldada ksenoontulesid?15.12.2016

Sooviks teada, kas see on legaalne, kui ma paigaldan autole ksenoontuled? Mitte plokina vaid kogu uue tulena.
On ka teine küsimus - kas tohib paigaldada LED pirne udutuledesse/kaugtuledesse/päevatuledesse?

2004 aasta auto.

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Kui autole paigaldatakse ksenoonlaternad siis sellest jääb väheseks sest masina tagasilla ja kere vahele peab paigaldama ka nivooanduri, mis andes infot juhtblokile, reguleerib automaatselt tuled alla kui taha istub keegi. Salongis oleva lähitulede reguleerimise servoajami peaks välja lülitama kuna edaspidi peaks tulede reguleering toimuma juhist sõltumatult. Usutavasti on xenoni jaoks kohustuslikud laternapesurid Teie autol juba olemas. Kui kõik eelmainitud nõuded on täidetud siis vastavad Teie auto esituled reeglitele seega on nad legaalsed. LED pirne ei tohi paigaldada sinna kus on ette nähtud hõõgniitpirnid. Kui soovite LED-i siis peab kogu laterna ära vahetama. Kõik sellised uuendamised võivad kaasa tuua arusaamatusi tehnoülevaatusel sest minu kompetentsi ei kuulu 300 ülevaataja koolitus üle vabariigi… Noore ülevaataja koolituselt on jäänud meelde ARK õpetaja ütlemine, et auto varustatus peab vastama selle tootnud tehase iseloomustusele… Seega kui auto vastab kehtivatele reeglitele kuid tootja spetsifikatsiooni järgi oli masin komplekteeritud halogeen-lähituledega, siis võib mõni ülevaataja oma kaalutlusotsuse põhjal nõuda esialgse olukorra taastamist. Teada saab ülevaataja, et originaalis olid halogeenid kui näeb, et masinal on juhi jaoks vabriku poolt paigaldatud tulede korrektor.
 

Küsimus: Kuidas võtta arvele 10a vana sõidukit, mis ei ole kunagi enne arvel olnud kuna oli Soomes kinnisel territooriumil sõitmiseks?29.11.2016

Soomest on toodud sõiduk, mis oli seal kinnisel territooriumil sõitmiseks. Sõidukit ei ole soome registris kunagi arvel olnud. Ettevõttest sain loovutuskirja, millel on kirjas sõiduki VIN kood ja ettevõttesisene arvestusnumber. Kas ja kuidas saab sellise sõiduki Eestis arvele võtta?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tere,
Soovitan Teil oma küsimusega pöörduda registreerija st. Maanteeameti poole.
 

Küsimus: Kas seadus on muutunud, et enam ei saa ülevaatusel läbi 20 tolliste velgedega, lubatud olevat minu autol kuni 18 tolli?31.10.2016

Tere!
Käisin ülevaatusel ja ei saanud läbi, kuna veljed ja rehvid ei vastanud nõuetele. Tegemist B-kategooria linnamaasturiga, 20 tolli veljed ja vastavalt veljele sobilikud rehvid. Mulle öeldi, et lubatud on 18 tolli. Varasemalt pole sellist probleemi olnud ja ennegi ülevaatusel käinud samas mõõdus velgedega.
Kas on toimunud mingid muudatused seadustes ja pean tõesti soetama endale uued veljed ja rehvid, mida ülevaatus aktsepteeriks?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Seadustes ei ole toimunud mingeid muudatusi. Muutunud on see, et sattusite tehnoülevaataja juurde kes täidab ülevalt tulnud juhiseid. Meile on antud kirjalik juhis Maanteeametist, et auto veljed/rehvid peavad vastama MA saidilt leitavale “sõiduki taustakontroll“ lehel olevale tootja poolt soovitatud velje/rehvi valikutele. Juhul kui autol on velje/rehviinfo kleebis siis peab valikute tegemisel seal olevale informatsioonile toetuma. Nõue võib tunduda üleliigne kui rehvi koormus- ja kiirusnäitajad vastavad tootja soovitusele ja rehvi ümbermõõt ei muutu valetamaks spidomeetri ja odomeetri näitu. Aga nii ta on, et olen näinud masinat millele on lubatud ainult üht mõõtu rehvid kuna teistsugust infot ei ole saadaval ja teisele masinale on lubatud isegi kuni 8 erinevat rehvi nelja erinevat mõõtu velgedega. Kas te laenate ülevaatuse hetkeks nõutud rattad või ostategi teised, jääb Teie teha, mina soovitan 20 tolliseid mitte kasutada. Ülevaataja oleks rikkunud ettekirjutust kui oleks lubanud 20 tolliseid. On väike võimalus, et saate autoesindusest vastava ametliku selgituskirja mis ütleb, et on lubatud ka 20 tollised kuna andmebaasid ei ole täiuslikud mille tõestuseks on masin mida isiklikult nägin ja millel on lubatud ainult üht mõõtu rehvid nii talveks kui suveks kuna teist infot ei jagata...
 

Küsimus: Kas ülevaatusel on nõutud tagavararatta ja tõkiskingade olemasolu?31.10.2016

Kas ülevaatusel on nõutud tagavararatta ja tõkiskingade olemasolu?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Minu teada ei ole tagavararatta olemasolu kohustuslik. Tõkiskingade olemasolu on kohustuslik kuid nende puudumine ei tohi olla liiklust ohustav puudus OV.
 

Küsimus: Kas autol võivad esituled väliselt erinevad välja näha?31.10.2016

Kui autol vajab vahetamist üks esituli ning B varuosa tuli näeb pealt teistsugune välja, kas siis tuleb mõlemad tuled ära vahetada või võivad esituled natukene erineva välja näha?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Raske on täpsemalt vastata esitatud küsimusele nägemata laternat ennast ja temaga kaasas käivat spetsifikatsiooni. Tuli peab vastama tootja iseloomustusele ja see tähendab emakeeles seda, et kui laternaga kaasas käivas dokumendis on kirjas, et antud latern on mõeldud kasutamiseks Teie masina margi, Teie masina mudeli ja aastakäigu jaoks siis ma ei näe mingit põhjust mitte kasutada antud laternat. Lihtsaim variant oleks ikkagi pöörduda otse ülevaataja poole tolle vahetuslaternaga ja siis jõuda lõplikult selgusele kas sobib või ei sobi? Igatahes peaks tule kontrollarv olema sama mis vanal ja kasutatavad valgusallikadki.
 

Küsimus: Kas reguleerimata esitule pärast võib ülevaatusel põruda?05.10.2016

Tere!
Autol parempoolne esitule latern katki, ülevaatusel reguleerida ei saanud. Märgiti ohtlikuks veaks, kuna pidi puulatva näitama. Kas sellepärast ei lasta ülevaatuselt läbi?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Jah sellepärast ei kasta ülevaatuselt läbi. Selleks, et saaksite ka edaspidi vastuseid oma küsimustele, panen Teile siia netiaadressi kus on kirjas ülevaatusel kasutatav otsuste tabel.
https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1290/7201/5007/MKM_m98_lisa4.pdf#
vastus Teie küsimusele on 4.1.1.4. Reflektor või hajutiklaas puudub või on tugevalt defektne.
Tähendab, et ülevaataja arvates on katkine latern tugevalt defektne. Kui Teie autol on laterna hajutiklaas ja reflektor korras siis tehakse teine valik 4.1.2.2. Lähitulelatern on reguleerimata (valgusvihu langemisnurk erineb üle 1/3 võrra tootja poolt ettenähtust).
 

Küsimus: Mis kaasneb juhul, kui välisriigis olles on lõppenud tehnoülevaatus ja sama kuu jooksul ei ole võimalik koduriiki naasta?11.05.2016

Tere.
Mis kaasneb juhul, kui välisriigis (Saksamaal) olles on lõppenud tehnoülevaatus ja sama kuu jooksul ei ole võimalik koduriiki naasta?
Kas ülevaatust (nt ajutist) saab teha ka välisriigis olles?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tere,
Ilma kehtiva ülevaatuseta auto kasutamine võib kaasa tuua vastavad sanktsioonid ehk karistuse. Korralist ülevaatust ega ka ajutist ei saa teha välisriigis kui auto on meie riigis arvel.
 

Küsimus: Mida teha, kui eelmisel ülevaatusel märgiti auto läbisõit 10 korda suuremaks?05.04.2016

Käisin sõiduautoga 2016 märtsi lõpus ülevaatlusel, seal märgiti läbisõiduks 2,9 miljonit kilomeetrit aga tegelikult on 290000 km. Mida teha?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Trükkige MA kodulehelt info läbisõidu kohta ja minge tagasi sinna ülevaatuspunkti kus tehti nn. näpukas ühe nulliga. Loodetavasti leitakse seal lahendus, näiteks ülevaatuse ülevormistamisega kasutades mõõtmistulemusi mis saadi märtsi lõpus. Kõik mittetavalised lahendused on lubatud kui nad teenivad õiglust.
 

Küsimus: Mida teha, kui tehnoülevaatust ei läbinud põhjusel, et minu automargil on teistsugune ABS tuli?31.03.2016

Tere
Ülevaataja väitis, et kui ta süüte sisse keerab, siis ABS tuli ei lähe põlema. Ma ei tahtnud seda uskuda ja otsisin kohe koha peal netist välja 2003. aasta peugeot 406 manuali ja nägin, et sellel ei olegi selline ABS tuli nagu enamikel autodel. Seletasin ülevaatajale, et vastav tuli läheb ikkagi põlema aga ei näe selline välja nagu paljudel teistel autodel. Ülevaataja keeldus autot ikkagi läbi laskmast ja sain KÜV. Milline seadus seda reguleerib, et kui ABS märk pole tavapärane, siis läbi ei saa? Mainiks juurde, et auto on soomest toodud.

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Sellist seadust ei ole mis ütleks, et kui ABS märgutuli pole tavapärane siis peab ülevaataja autoomanikku kiusama. Kui tekivad mittetavalised olukorrad siis kasutab kontrollija otsuste vastuvõtmisel mõistust, mida vahel võib väheks jääda. Jah Teie autol on usutavasti ABS märgutuli ühildatud stabiilsuskontrolli tulukesega ja ülevaataja ei ole sellisest asjast teadlik seega võiksite autoesindusest võtta vastava selgituse. Riigi ülesanne on koolitada tehnoülevaatajaid kuid seda ei tehta piisavalt nii, et ärge pahandage tolle ülevaataja peale sest meid hirmutatakse pidevalt riigiametnike poolt ja mõned meist ei julge enam iseseisvalt vastu võtta otsuseid mitte tavalises olukorras.
 

Küsimus: Kas tehnoülevaatuse läbib auto, millel ei tööta signaal?24.03.2016

Tere.
Kui sõidukil ei tööta mingil põhjusel signaal (pasunad), kas on tegemist automaatselt kontrolli mitte läbinud sõidukiga või pole tegemist väga suure veaga?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Kui ei tööta helisignaal siis peab tehnoülevaataja vormistama kordusülevaatuse kuna riigiametnike poolt etteantud veakirjeldus ei näe ette teistsuguse otsuse vastuvõtmise võimalust.