Tehnoülevaatus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas sõiduki registreerimistunnistusel "Haagise lubatud suurim mass" peetakse silmas haagise tegelikku massi?18.03.2016

Kas sõiduki registreerimistunnistusel "Haagise lubatud suurim mass" peetakse silmas haagise tegelikku massi?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Peetakse silmas haagise suurimat massi. Haagise tegelik mass tuleb kõne alla siis kui politsei tahab teada saada, kas hetkel on äkki tegelik mass suurem kui lubatud?
 

Küsimus: Kuidas on võimalik saada eestis arvele soome sõidukit, mille ostumüügileping on kadunud?16.03.2016

Tere! Ostsin eelmisel aastal Soome registris oleva avariilise sõiduki. Kui sõiduki remont lõppes, selgus, et vahepeal on kadunud autoomaniku ja minu mahel sõlmitud ostumüügileping. Auto tehnilises passis on auto eelmise omaniku nimi, kuid mitte isikukoodi. Millised on võimalused, kui üldse, saada auto eestis arvele, kui ostu-müügi toimumisest mul dokumendid puuduvad?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tere. Ei oska Teile nõu anda kuna auto registritoimingud ei kuulu minu kompetentsi.
 

Küsimus: Kas tehnoülevaatuse läbib sõiduauto, mille juhi ukse aken ei avane?07.03.2016

Tere!
Kas see, kui elektrisüsteemi mingi rikke tõttu ei liigu auto küljeaknad (on püsivalt kinnises asendis), on probleemiks auto tehnoülevaatuse läbimisel? Selgituseks niipalju, et tegelikult ainuke aken, mida üldse avada ei saa, on juhipoolne külgaken (parempoolset kõrvalsõitjapoolset külgakent on võimalik avada kõrvalsõitjapoolse esiukse nupust (juhipoolne nupp ei tööta); tagumiste uste aknad töötavad hoopiski mehaaniliselt ja liiguvad normaalselt.
Teoreetiliselt ei tohiks see ju sõiduohutust mõjutada, veidi ebamugav on vaid tõkkepuuga parklates, DriveIn-i tüüpi ostukohtades jmt situatsioonides, aga täpseid nõudeid ei tea. Pole küll veel esindusest uurinud, milles probleem võiks olla ja kui palju parandus maksta, aga hästi ei raatsi praegu ilmaasjata raha kulutada.
Igaks juhuks täpsustan, et jutt käib 2010. aasta Škoda Fabiast.

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tehnoülevaatusel kasutatavad reeglid on ülevaatajatele kohustuslikud vt.
https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1290/7201/5007/MKM_m98_lisa4.pdf#
3.7. Aknaklaasi tõstukid 2) Tõstukiga ei ole võimalik juhiakent avada. – OV

Mis tähendab, et teist otsust kui kordusülevaatus ei ole võimalik vastu võtta autot kontrolliva isiku poolt.
 

Küsimus: Millised nõuded on auto tehnoülevaatusel esiklaasile, kas seal võib olla mõra?18.02.2016

Tere! Millised on nüüdsed nõuded ülevaatusel auto esiklaasile? Mul on vanem VW Polo ja sellel jookseb mõra üleval, akna äärest 15-20 cm horisontaalselt peaaegu terve klaasi ulatuses. Remondimees arvas, et esialgu ei pea vahetama hakkama, et nõuded muutusid leebemaks ja see pragu ei sega vaatevälja. Kas tal on õigus? Mul puuduvad hetkel rahalised vahendid selle klaasi vahetamiseks ja ülevaatus on varsti.

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Kehtiv määrus ütleb - 3) juhi või tema kõrvalistuja klaasipuhasti tööalas ei tohi olla liikluse jälgimist raskendavaid kahjustusi või mõrade kogumit, nn «päikest»;
Remondimees arvas õigesti kuna Maanteeameti spetsid on koostanud 02.10. 2015 ülevaatajatele kasutamiseks vastava juhendi "Juhi vaatevälja ja tuuleklaasi seisundi hindamine" mis loodetavasti tehakse lähitulevikus kättesaadavaks ka tavakodanikele. Tänu sellele juhisele ei saa enam praakida mis iganes klaasikahjustusega autosid ja usutavasti on otsustusselguse tekkimise mõjul vähenenud kordusülevaatuste hulk klaasikahjustustega. Seniks aga ma vaatan ise tollest 7 lehekülje pikkusest juhisest. Kordusülevaatuse toob kaasa olukord kui klaasipragu on juhi otseses vaateväljas (Tsoon A) see ala piirneb klaasipuhastite tööalaga ja on rooliratta laiune.
 

Küsimus: Miks on auto numbrimärgi ja tehnoülevaatuse kuu vaheliste seoste loomisel jäetud välja jaanuar ja veebruar?11.02.2016

Tervitused,
Olen lugenud mootorsõiduki riikliku registeerimismärgi viimase numbri ja tehnoülevaatuse seost (0= detsember ja 1=märts, jne). Ometi tekitab minus see segadust selles osas, et kust tuleb see loogiline mõttekäik ning miks on just sedasi otsustatud lahendada saadud tulemus? Ning milleks on otsustatud välja jätta sellised kuud nagu jaanuar ja veebruar?
Tänan

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tervitused vastu võetud ja tagasi saadetud.

Selline loogiline mõttekäik tuleb Majandus- ja kommunikatsiooniministri määrusest nr. 77 https://www.riigiteataja.ee/akt/122072011001?leiaKehtiv
Vt. § 6. Ülevaatusele esitamise tähtajad (3)
Minule on selgitatud, et seda on vaja tehnoülevaatuse koormuse hajutamiseks ja ma sellega väga nõustun sest tegelikkuses ongi nii, et talvisel ajal käiaksegi vähem tehnoülevaatustel. Isegi ülevaatusel käivate masinate lahterdamine reg. nr. järgi ei aita kõige paremini kaasa koormuse hajutamiseks aga asi seegi. Näiteks kui eelmisel aastal Mai kuu jooksul kontrollisin 352 autot siis detsembris 241 mis on päris suur erinevus. Koormuse ühtlustamise eesmärk tekib vajadusest auto kontrolliks kulutada vähemalt 20 minutit ja kui igaüks võib tulla millal tahab siis kindlasti võivad tekkida mingil hetkel suured järjekorrad. Selline olukord, kus ühel päeval kontrollitakse 2 autot ja teisel päeval 40, toob kaasa võimaluse, et suurema koormuse korral, aja kokkuhoiu mõttes kontrollitakse masinat väiksemas mahus. Suurem koormus tekitab ülevaatuspunkti ukse taha järjekorra mis omakorda suurendab nii kliendi kui ka kontrollija närvilisust jne. Pealegi on ülevaatusel käimise korra paindlikumaks muutmise nimel ju tegelikkuses võimalik masinat kontrollida 3 kuud varem. Selline olukord kus 12 kuu jooksul on ülevaatusel käimise aeg 4 kuud, peaks olema piisav ja sellepärast ei tehta teisi ettepanekuid. Jaanuar ja veebruar on välja jäetud sellepärast, et siis on paljud masinad talvegaraažis. Need kaks kuud on kollektiivse puhkuse andmiseks hea võimalus, siis tehakse remonti ja seadmete kalibreerimisi, saab tegelda enesetäiendusega ja akrediteerimise toimingutega. Kuna ülevaatuspunktide hulk on kohati ebamõistlikult suur siis ei tohiks palju segada mõne punkti hooldustöödeks sulgemine.
 

Küsimus: Millal peaks minema tehnoülevaatusele, kui auto number lõpeb nulliga (0)?20.01.2016

Millal peaks minema tehnoülevaatusele, kui auto number lõpeb nulliga (0)? Kas sellele võib liita 2 ja minna ülevaatusele veebruaris?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Ülevaatusele peab minema kohe kui selgub, et hetkel puudub autol kehtiv ülevaatus. 0=10 Teie auto reg. numbri järgi on ülevaatusele esitamise aeg Detsember. Selleks, et teada saada kas hetkel on masinal kehtiv ülevaatus saate teha järelpärimise https://eteenindus.mnt.ee/public/soidukTaustakontroll.jsf.
 

Küsimus: Kas väikse mõlgiga numbrimärk võib mõjutada tehnoülevaatuselt läbi saamist?14.12.2015

Tere!
Autol on esinumbrimärgil väike mõlk, tagurdati sisse. Nähtav lähedalt, numbrimärk on loetav, pigem nagu iluviga, teatud nurga alt laines. Kas see võib mõjutada kuidagi ülevaatuselt läbi saamist? Pole hetkel raha ega aega, et seda korda lasta teha enne ülevaatust.

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tere!
Raske on vastata kui ise ei näe. Kui märk on loetav, siis ei tohiks probleemi olla samas ma ei mõista, milleks peab ootama palgapäeva, et väike mölk tagasi kopsida. Igal mehel, kellel käed otsas võtab sellise probleemi kõrvaldamine 5 minutit. On vaja leida haamer, puupulk ja kummimatt.
 

Küsimus: Kui sõiduautol ei ole salongis tahavaatepeeglit, kas võidakse märkida ülevaatusel "väheohtlik viga"?11.11.2015

Kui sõiduautol salongis ei ole tahavaatepeeglit, kas võidakse märkida ülevaatusel "väheohtlik viga"? Samas ju tagumise akna klaasi ja tagumiste uste klaasid võib kasvõi süsimustaks toonida või kinni katta (B-kategooria kaubikutel on metallist tagumine osa), see peaks vihjama sellele, et salongi peegli kasutamine ei ole kohustuslik kui on olemas 2 tahavaatepeeglit väljas?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Ülevaatusprogramm Aris-2 annab peegli puudumise korral võimaluse valida puuduse fikseerimiseks kas VO – väheohtliku või OV - ohtliku puudusena. Otsus oleneb kontrollija kaalutlusoskusest kuna ei ole antud lisaselgitust, millisel tingimusel tehakse üks või teine valik? Loogiline oleks, et salongi tagasivaate peegli puudumist loetakse väheohtlikuks puuduseks (mis kõrvaldatakse esimesel võimalusel ilma kordusülevaatuseta) kui külgedel peeglid olemas kuid siin ei saa mina teha ettekirjutusi.
 

Küsimus: Kas tehnoülevaatuseta autoga tohin teise linna sõita?16.09.2015

Tere. Autol ei ole hetkel tehnoülevaatust ega liikluskindlustust. Tean, et saan liikluskindlustatud autoga sõita ilma tehnoülevaatuseta ainult kodu-autoservisi vahel (või garaaži, kus ise remondin autot).
Küsimus siis järgmine: mul oleks vaja viia see auto teise linna (100 km sõit). Kas ma võin üksi sellega minna, kui TÜd ei ole, kindlustus on? Või peab mul teine auto saatjana olema? Või hoopiski ainus võimalus on puksiir? Auto on teises linnas registreeritud ja ainult seal saan ma selle oma nimele ümber kirjutada, näiteks.

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Palun vabandust vastusega viivitamise pärast. Määruses on:
(4) Sõiduki võib, sõltumata selle registreerimiskohast, esitada korralisele ja erakorralisele ülevaatusele mis tahes ülevaatuspunkti, kellel on õigus teostada selle kategooria sõiduki korralist ja erakorralist ülevaatust. Korduvülevaatuseks peab sõiduki esitama samasse ülevaatuspunkti, kus korduvülevaatus määrati.
Seega lubab määrus Teil sõita ka 100 km kaugusele mistahes ülevaatuspunkti teostama tehnoülevaatust olenemata sellest kas on hetkel kehtiv ülevaatus või ei ole?
Teine reegel aga ütleb:
(6) Kui ilma kehtiva ülevaatuseta sõidukil ei ole eriti ohtlikke rikkeid või puudusi, mis välistaksid omal jõul sõitmise, loetakse sõiduk tehnonõuetele vastavaks piiratud ulatuses kasutamiseks: sõiduks ainult mööda lühimat teed lähimasse remondikohta või ülevaatuspunkti või Maanteeametisse või tagasi garažeerimiskohta.

Kuidas Teie suudate politseinikule selgitada, et hetkel sõidategi lühimat teedpidi 100 km kaugusel olevasse ülevaatuspunkti jääb Teie veenmisoskuse taha.
 

Küsimus: Mida teha, et saada sõiduki passi kirja muid rehvi mõõte või siis need üldse ära kaotada?14.08.2015

Ma ostsin endale RMK-st 98 aasta Mazda B2500. Sellel on passis ainult 3 rehvimõõtu. Arvutuslikult sama suurt rehvi aga ülevaatusel ei aktsepteerita. Ostes olid autol all korralikud rehvid, mida pass ei kajasta. Olemasolevast valikust paljud tootjad ei paku korralikke maastikurehve või kujuneb jooksu hind lähedaseks auto hinnale.
C kategooria sõidukitel on rehvi suurus oluline, sest nende meerikud ja piirajad on rehvide järgi taadeldud. Kas B kategooria sõidukil, millel puudub kiiruspiirik ja sõidumeerik ning mis on kasutusel isiklikuks otstarbeks, on kindlate rehvisuuruste määratlemisel ka mingi eesmärk? Kui on, siis miks ei märgita rehvi mõõte kõikide sõidukite dokumentidesse?
Tegin pisut taustauuringut erinevate samatüübiliste sõidukite puhul. Mõnel on passis kirjeldatud rehvide suuruse erinevus üle 15% mnt.ee andmetel nt 657 BKZ. Minu poolt soovitud rehvide erinevus passis märgitust on umbes 2%.
Mida oleks vaja selleks teha, et saada passi kirja muid rehvi mõõte või siis need üldse ära kaotada, et ei noritaks rehvide kallal mille läbimõõt ei ole sentimeetritki suurem?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Mõistan Teie muret ja olen teemaga kursis. Rehvidele hakati ülevaatusel veelgi suuremat tähelepanu osutama pärast ARK eksperdi ringkirja vastavalt millele ei tohi autol kasutada teisi rehve mis reg. tunnistusel või andmesildil või tuleb järgida MA kodulehelt leitava sõiduki taustakontrolli https://eteenindus.mnt.ee/public/soidukTaustakontroll.jsf mille andmebaasis rehviandmed. Olukord võib tunduda ahistav kui mõnel masinal lubatakse suuremal hulgal erinevaid rehve ja teisel ainult paari/kolme mõõtu. Olen kohanud ka sellist asja kui vastavalt kleebisele uksepostil pakutakse ainult üht ja sama mõõtu rehvi nii talveks kui suveks. Olukorra tobeduse kohta on minul tuua veel üks näide kus masinal nõuti 210 km/h või veelgi suurema kiiruse indeksiga rehve ja auto spidomeeter lõppes numbriga 190 km/h… Tähendab see minu jaoks, et ARK andmebaasid ei ole 100% ja lähtutakse neist andmetest mis on saadaval, näiteks sõiduki tüübivastavuse tunnistusel (CoC- Certificate of Conformity). Ma ei näe muud lahendust kui, et pöörduge autoesinduse poole ja võtke sealt vastav kiri mis informeerib sellest, et tootja lubab Teie masinale veel teisigi rehve ja selle kirja alusel nõudke registriandmete täiendamist. Samas kui ma netiavarustes surfasin siis nägin, et ega ei olegi Teie masina jaoks suurt rehvivalikut.