Õigus
Küsimus: Mida saab korteriühistu ette võtta nendega, kes ei küta oma kortereid?11.12.2012
Meil 12 korteriga KÜ, maja ahjuküttega. Majas on 2 korterit, mida üldse ei köeta. Naabritel juba seinad hallitavad ja tapeet ei seisa seinas. Mis õigused on korteriühistul nendega, kes ei küta oma kortereid?
Rääkimine nendega ei aita üldse ja talvel külmuvad majas seetõttu ka veetorud.
Rääkimine nendega ei aita üldse ja talvel külmuvad majas seetõttu ka veetorud.
Vastus: Andry Krass, Õigusteaduse magister, Eesti Omanike Keskliit, juhatuse liige; Kvatro Kinnisvarahalduse OÜ, juhatuse liige, www.omanikud.ee/

Tervitades,
Andry Krass, M.A.L.
Küsimus: Kas töötajale peab materiaalse vastutuse rakendamise eest maksma lisatasu?11.12.2012
Tere!
Ma sooviksin teada, et kas ja mis paragrahvi alusel on tööandjal õigus töövõtja miinimumpalgast maha rakendada materiaalset vastutust? Töötajatega on sõlmitud kollektiivselt materiaalse vastutuse leping (tegemist on poega), materiaalse vastutuse ülempiiri ei ole seatud ning töötajatele täiendavat lisatasu materiaalse vastutuse kohustuse eest ei maksta. Kas sel juhul on üldse antud materiaalse vastutuse leping kehtiv? Iga kuu arvutatakse kokku poe puudujääk ning selle puudujäägi peavad kinni tasuma töötajad, sest viidatakse materiaalse vastutuse lepingule. Kui tööandja on alusetult sundinud enda töötajaid kuust kuusse puudujääki kinni maksma, siis kas on töötajatel õigus enda alusetult makstud raha (puudujäägi eest) tööandjalt tagasiulatuvalt tagasi nõuda?
Ma sooviksin teada, et kas ja mis paragrahvi alusel on tööandjal õigus töövõtja miinimumpalgast maha rakendada materiaalset vastutust? Töötajatega on sõlmitud kollektiivselt materiaalse vastutuse leping (tegemist on poega), materiaalse vastutuse ülempiiri ei ole seatud ning töötajatele täiendavat lisatasu materiaalse vastutuse kohustuse eest ei maksta. Kas sel juhul on üldse antud materiaalse vastutuse leping kehtiv? Iga kuu arvutatakse kokku poe puudujääk ning selle puudujäägi peavad kinni tasuma töötajad, sest viidatakse materiaalse vastutuse lepingule. Kui tööandja on alusetult sundinud enda töötajaid kuust kuusse puudujääki kinni maksma, siis kas on töötajatel õigus enda alusetult makstud raha (puudujäägi eest) tööandjalt tagasiulatuvalt tagasi nõuda?
Vastus: Tiit Kruusalu, juhatuse liige, METI personaliabi OÜ, www.metiabi.eu; www.facebook.com/METIabi

Teie poolt kirjeldatud olukord ei ole suure tõenäosusega õiguspärane. Varalise vastutuse (rahvakeeles: materiaalse vastutuse) kokkulepe kehtib üksnes TLS § 75 lg 2 kokkulepitud tingimustel, kui:
1) see on sõlmitud kirjalikult;
2) see on ruumiliselt, ajaliselt ja esemeliselt mõistlikult ning töötajale äratuntavalt piiritletud;
3) töötajale usaldatud varale on ligipääs ainult töötajal või kindlaksmääratud töötajate ringil;
4) on kokku lepitud vastutuse rahalises ülempiiris;
5) tööandja maksab töötajale vastutuse ülempiiri arvestades mõistlikku hüvitist.
Juhul, kui ülaltoodud tingimused on täitmata, siis tuleks nn "materiaalse vastutuse lepingut" vaadelda personalivaldkonna praktikandi esimese ja ebaõnnestunud näpuharjutusena, mitte lepinguna.
Teie töötasust Teie nõusolekuta puudujäägi kinnipidamine ei ole õige. Vastavalt Individuaalse töövaidluse lahendamise seaduse § 6 lg 3, säilib töötajal töötasu nõude esitamise õigus 3 aasta jooksul.
Soovitan tööandjat informeerida tema õigusvastasest käitumisest ja seejärel nõuda alusetult kinnipeetud töötasu tagastamist, andes selleks ka mõistlik tähtaeg.
Kui see tulemusi ei anna, siis oleks mõistlik tulla konsultatsioonile.
Õiglaseid töösuhteid soovides:
Tiit Kruusalu
tiit@metiabi.eu
www.metiabi.eu
Küsimus: Kas poole kohaga töötamisel võin päevapealt töölepingu lõpetada kui 20 h asemel on graafikusse pandud 35-40 h?11.12.2012
Tere
Mul on selline probleem, olen ühes firmas poole kohaga tööl. Lepingus on kirjas mul, et tööaeg on 20h nädalas, kuid terve detsembri peale on mul umbes 35-40h. Mul on siis selline küsimus, kas ma võin lepingu päeva pealt lõpetada lepingu rikkumise tõttu või pean andma lahkumisavalduse kahe nädalase etteteatamis-tähtajaga?
Mul on selline probleem, olen ühes firmas poole kohaga tööl. Lepingus on kirjas mul, et tööaeg on 20h nädalas, kuid terve detsembri peale on mul umbes 35-40h. Mul on siis selline küsimus, kas ma võin lepingu päeva pealt lõpetada lepingu rikkumise tõttu või pean andma lahkumisavalduse kahe nädalase etteteatamis-tähtajaga?
Vastus: Tiit Kruusalu, juhatuse liige, METI personaliabi OÜ, www.metiabi.eu; www.facebook.com/METIabi

Teie küsimusest ei selgu, kas töötate summeeritud tööaja arvestuse alusel ja tegemist võib olla arvestusperioodi eelnevalt vähem töötatud tundide järgi töötamisega. Sellisel juhul oleks tööandja käitumine igati õiguspärane.
Hoopis teine lugu on siis, kui töötate E-R 4 tundi päevas. Siis tuleks 20 tundi ületavat 15-20 tundi vaadelda ületundidena, mille tegemises peab tööandja Teiega TLS § 44 tingimustele vastavalt eraldi kokku leppima ja maksma ületunnitasu 1,5 kordses määras.
Kui Te vastavat kokkulepet ei soovi, siis tuleks Teil sellest tööandjat teavitada ja peale 20 töötunni täitumist on Teil õigus koju jääda. Etteteatamisega annate tööandjale võimaluse õigeaegselt töö ümber korraldada.
Ei pea õigeks sündmustest, mida on endal võimalik vältida, ette ruttamist ja töölepingut erakorraliselt üles öelda. Toimunud rikkumisest saame rääkida ju alles siis, kui nõustute tegema ületunde ja Teil jääb selle eest ettenähtud tasu saamata.
Jõulurahu südamesse soovides:
Tiit Kruusalu
tiit@metiabi.eu
www.metiabi.eu
Küsimus: Kui tööandja soovib riigipüha-eelse tööpäeva (lühendatud 3 tunni võrra) ette ära teha, kas ta võib asenduspäeva nõuda 8-tunnisena?11.12.2012
Riigipühade eelne päev on tööseaduses lühendatud 3 tunni võrra. Kui tööandja soovib selle tööpäeva ette ära teha, kas ta võib asenduspäeva nõuda 8-tunnisena?
Vastus: Tiit Kruusalu, juhatuse liige, METI personaliabi OÜ, www.metiabi.eu; www.facebook.com/METIabi

Jään Teile absoluutset ja lõplikku tõde kuulutava vastuse võlgu, sest pean võimalikuks olukorda tõlgendada erinevalt.
Ühelt poolt on TLS § 53-ga määratud: "Uusaastale, Eesti Vabariigi aastapäevale, võidupühale ja jõululaupäevale EELNEVAT tööpäeva lühendab tööandja kolme tunni võrra." Teie juhtumi korral ei oleks ette tehtud tööpäev enam pühade eelne ja seega puuduks justkui alus tööpäeva lühendada.
Teisalt jällegi vaatleksin asja selliselt, et kui tegemist ei ole summeritud tööaja arvestusega, siis tuleks antud olukorras lähtuda 40-3=37-tunnisest töönädalast ja nõuda töö- ning puhkepäevade ümbertõstmist ettekäändeks tuues, tööajanormi suurenemist, oleks tööandja poolt hea usu vastane käitumine. Pigem oleks tegemist juba kolme ületunniga.
Isiklikult pean viimast tõlgendust õigemaks, sest eeldatavasti selline päeva ette tegemine asetab töötaja, kes on seaduse silmis nõrgem pool, halvemasse olukorda ja see ei ole vastavalt TLS § 2 lubatud.
Võimalik, et keegi arvab teistmoodi, sellisel juhul kuulutab lõplikku tõde töövaidlust lahendav organ.
Juhiksin tähelepanu ka sellele, et ilmselt on Teil töölepingus märgitud töö tegemise aeg ja nn "ettetehtav" päev ei mahuks ju kokkulepitud tööaja sisse. Muul ajal töö tegemine saab aga toimuda üksnes poolte vabatahtlikul kokkuleppel, selle nõudmiseks peaks tööandjal olema väga kaalukad põhjused.
Õiglast kohtlemist ja ilusat pühade algust soovides:
Tiit Kruusalu
tiit@metiabi.eu
www.metiabi.eu
Küsimus: Kui ma ei ole postiga trahviteadet saanud, kas pean nüüd maksma ka täituritasu?11.12.2012
Tere,
Sain eesti-vene piiriületusel talverehvide kasutamise eest trahvi 03.10.12 16 €, soovisin kohapeal kohe ära maksta. Kuna mulle öeldi, et kahe nädala jooksul tuleb arve koju, jäin ootama. Kirja ei tulnud ei e-mailile ega postkasti. Nüüd 2 kuud hiljem kiri kohtutäiturilt - võlanõue koos täitekuludega 53.76€. Mida tegema pean, lambist kohtutäiturile küll ei ole nõus maksma.
Sain eesti-vene piiriületusel talverehvide kasutamise eest trahvi 03.10.12 16 €, soovisin kohapeal kohe ära maksta. Kuna mulle öeldi, et kahe nädala jooksul tuleb arve koju, jäin ootama. Kirja ei tulnud ei e-mailile ega postkasti. Nüüd 2 kuud hiljem kiri kohtutäiturilt - võlanõue koos täitekuludega 53.76€. Mida tegema pean, lambist kohtutäiturile küll ei ole nõus maksma.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui Teile oli trahv määratud muul moel, kui ülalkirjeldatud viisidel, siis ei ole tegemist õiguspärase käitumisega kohtuvälise menetleja poolt. Kui Teile tehti trahv selliselt, nagu ülalpool kirjeldasin, siis olete ilmselt ise jätnud tähelepanuta trahvi tasumise korra ja tähtaja ning tasumata trahvi sissenõudmine kohtutäituri vahendusel on õiguspärane.
Küsimus: Kuidas peaks vormistama välisfirmale Eestis ühekordse töö tegemise (leping, maksude tasumine jne)?10.12.2012
Tere!
Sooviksin teada, millised reeglid kehtivad juhul, kui ma soovin ühele teises Euroopa Liidu riigis asuvale firmale ühe väikese töö teha. Tegu pole püsiva töösuhtega, Eesti firmadele olen analoogilisi töid teinud käsundus- ja töövõtulepingute alusel ning töö teostamise ajal viibin Eestis.
See firma palus mul endal vajalikud ettevalmistused teha. Ma ei tea isegi seda, kas leping tuleks sõlmida firma asukohamaa või Eesti seaduste järgi, samuti ei tea ma, kuidas oleks sel juhul korraldatud maksude tasumine, pensionifondi sissemakse jm., kui need on antud olukorras kohustuslikud.
Seega - kuidas see leping sõlmida?
Aitäh!
Sooviksin teada, millised reeglid kehtivad juhul, kui ma soovin ühele teises Euroopa Liidu riigis asuvale firmale ühe väikese töö teha. Tegu pole püsiva töösuhtega, Eesti firmadele olen analoogilisi töid teinud käsundus- ja töövõtulepingute alusel ning töö teostamise ajal viibin Eestis.
See firma palus mul endal vajalikud ettevalmistused teha. Ma ei tea isegi seda, kas leping tuleks sõlmida firma asukohamaa või Eesti seaduste järgi, samuti ei tea ma, kuidas oleks sel juhul korraldatud maksude tasumine, pensionifondi sissemakse jm., kui need on antud olukorras kohustuslikud.
Seega - kuidas see leping sõlmida?
Aitäh!
Vastus: Vello Vallaste, PhD (majandus), MEng, MPsych, CMC, Vallaste ja Partnerid OÜ, www.vjap.ee

Küsimus: Kas kõikide rikkumiste puhul tuleb esmaste juhilubade vahetusel teooriaeksamile minna?10.12.2012
Sel suvel toimus ainuke rikkumine kollase tulega ristmiku ületamisel. Sain kiirmenetlustrahvi 20 eurot, mille ka õige pea tasusin. Koju eraldi mingit teadet trahvist ei saanud, ega võimalikust ohust esmastele juhilubadele. Nüüd talvel, kui olin sooritanud lõppastmekoolituse ning läksin ARK-i esmaseid juhilubasid päris juhilubade vastu vahetatama, öeldi, et "viimasel ajal oleme karmimad" (viitamata kindlatele seadustele). Kohustati läbima teooriaeksam või oodata kuni järgmise aasta suveni, millal trahv kaotab kehtivuse ning on võimalus uued load ilma teooriaeksamita saada.
Tekkis küsimus, et kas ARK-il on seaduslik õigus absoluutselt kõikide väiksemategi rikkumiste puhul suunata esmaste lubade omanik teooriaeksamile? Loogilisem tunduks, et mind oleks saadetud teooriaeksamile kohe peale rikkumise toimumist, kuid nüüd mitu kuud hiljem paistab teooriaeksami nõue eriti ebaõiglane (ilma igasuguse ette teavitamiseta).
Tänan!
Tekkis küsimus, et kas ARK-il on seaduslik õigus absoluutselt kõikide väiksemategi rikkumiste puhul suunata esmaste lubade omanik teooriaeksamile? Loogilisem tunduks, et mind oleks saadetud teooriaeksamile kohe peale rikkumise toimumist, kuid nüüd mitu kuud hiljem paistab teooriaeksami nõue eriti ebaõiglane (ilma igasuguse ette teavitamiseta).
Tänan!
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimus: Kuidas peaksin toimima, et saada lahti loata parkijatest mulle kuuluval ridaelamu juures asuval platsil?10.12.2012
Olen ridamaja (jagatud reaalseteks osadeks) otsmise kinnistu omanik. Minu kinnistu piiridesse jääb ka maja otsas olev asfaltplats, millele ei ole seatud avaliku kasutamise õigust.
Kuidas ma saan või pean kaitsma seda maatükki pahatahtlike inimeste eest, kes kasutavad seda pinda kui avalikku parklat ja ei reageeri minu nõudmistele maa vabastada?
Kas ainukeseks võimaluseks on selle kinnistuosa kasutamise kord kehtestada liiklusmärkide või mingite viitade või siltide paigaldamisega, mida ma ei tahaks teha ei rahalistel ega ka esteetilistel põhjustel?
Kas mul on õigus ebaseaduslikult pargitud autod teisaldada? Millist abi on mul loota kui ma kutsun probleemi lahendamiseks kohale politsei?
Kuidas ma saan või pean kaitsma seda maatükki pahatahtlike inimeste eest, kes kasutavad seda pinda kui avalikku parklat ja ei reageeri minu nõudmistele maa vabastada?
Kas ainukeseks võimaluseks on selle kinnistuosa kasutamise kord kehtestada liiklusmärkide või mingite viitade või siltide paigaldamisega, mida ma ei tahaks teha ei rahalistel ega ka esteetilistel põhjustel?
Kas mul on õigus ebaseaduslikult pargitud autod teisaldada? Millist abi on mul loota kui ma kutsun probleemi lahendamiseks kohale politsei?
Vastus: Taivo Saks, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Taivo Saks & Partnerid OÜ, www.tsp.ee

Küsimus: Kas on võimalik vormistada auto omanikuks lubadeta isik ja ise olla vastutav kasutaja?10.12.2012
Olen ostmas autot ja ei soovi ise omanik olla. Kas on võimalik vormistada omanikuks lubadeta isik ja ise olla vastutav kasutaja/kasutaja? Kui näiteks minul tekivad jamad (võlgnevused jms), kas kohtutäitur saab panna sõidukile käsutuskeelu. Omanikul ei ole mingisuguseid jamasid. Enda nimele autot üldse ei vormistakski, ostu-müügi leping kohe kolmanda isiku nimele.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimus: Kas jalakäijana saadud karistus on takistuseks esmaste juhilubade eksamile saamiseks?10.12.2012
Kui on karistus jalakäijana punase fooriga tee ületamise eest, kas sellisel juhul ARKi eksamile esmaste lubade saamiseks saab minna alles 1 aasta pärast selle karistuse eest trahvi maksmist?
Tänan vastuse eest!
Tänan vastuse eest!
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
